”Fånig kritik hjälper inte den som vill flaskmata”

Åsa Erlandson: Nya lagen är ett slag i luften

Lät du bli att gå mot röd gubbe när det var förbjudet? Och struntade i att svara om mobilen ringde när du satt i den tysta tunnelbanevagnen?
Nä. Tänkte väl det. Den nya lagen som förbjuder reklam mot mjölkersättning är ett slag i luften. Glöm, och gå vidare i livet.

Det är ju inget nytt som har hänt. Sedan 30 år tillbaka finns det redan en överenskommelse i Sverige om att företagen som tillverkar ersättningen inte ska göra reklam och på förpackningarna står det att WHO rekommenderar helamning ett halvår.

Därför kan man på sin höjd tycka att den nya lagen är onödig. Men att som vissa debattörer börja ropa om att flaskmatande föräldrar ”kriminaliseras”, ”inte får bestämma över sin kropp” och högstämt hänvisa till grundlagarna (att reklamförbudet skulle strida mot yttrandefriheten”) är bara fånigt. Och felaktigt. Framför allt gynnar det inte dem som av olika skäl inte kan eller inte vill amma. De får redan försvara sina val så att det räcker och blir över och ett uppskruvat tonläge i en pseudodebatt om ett reklamförbud som redan finns, är det sista de behöver.

Nästan alla som råkar ut för att det krånglar med amningen vänder sig till vården innan de går till Ica för att köpa mjölkpulver. Nästan alla har diskuterat fram och tillbaka hur de ska göra med en BVC–sjuksköterska som försöker lotsa dem rätt, där mamman och babyn mår bäst. Den nya lagen kommer inte ändra på det.

Egentligen borde det ju vara så enkelt: Amma, om du kan och vill. Välj flaskan, om det inte funkar eller inte känns bra. Och strunta i alla som påstår att den nya lagen skulle vara någon slags skräckpropaganda.
DET, är nämligen skräckpropaganda.

Följ ämnen i artikeln