Resenärer strandade – får ingen hjälp

Publicerad 2013-07-25

Flygplanet från Venedig ställdes in – och hundratals svenska resenärer uppges vara strandade.

Först om tio dagar kan lågprisbolaget Ryanair ordna ett nytt plan, enligt beskedet till resenären Shahjahan Chowdhury, 59.

– Ingen mat, inget hotell, ingenting. De bara skiter i oss.

I går kväll skulle Ryanair-planet lyfta från Treviso flygplats utanför Venedig. Med destination mot Stockholm Skavsta.

Men ett oväder satte stopp för avgången – och strandade svenskar fick tillbringa natten på flygplatsen.

Nästa flyg om tio dagar

Lågprisbolaget Ryanair får skarp kritik av resenärerna.

– Vi får ingen hjälp. De säger att de inte har några plan från hela Italien på tio dagar. Första möjligheten var den 3 augusti, säger Shahjahan Chowdhury, 59, från Eskilstuna.

Tillsammans med frun, dottern och dotterns kompis fick han tillbringa natten på flygplatsens golv.

"Fullständigt nonchalant"

Han säger att Ryanair inte var till någon hjälp. Att de lämnade sina resenärer åt sitt eget öde.

– Jag tycker det är fullständigt nonchalant. Ett flygbolag ska inte bete sig på det här viset. De måste ta något ansvar, säger Shahjahan Chowdhury.

Vid 10-tiden var de på väg till Venedig för att på något sätt försöka hitta en biljett till Stockholm.

Olika bemötanden

Caroline Jönsson och hennes pojkvän skulle också ha rest hem till Sverige i går. De fick ett helt annat bemötande.

– Vi fick hjälp med att komma till ett hotell sent på kvällen. Och fick information om att vi kunde skicka alla kvitton till Ryanairs kontor, säger hon.

Ryanair lyckades även hitta en flygresa åt dem från Ancona om tre dagar.

– Vi är helt chockerade att det var vissa resenärer som fick sova på golvet på flygplatsen. Man måste ju ta hand om alla resenärer på samma professionella sätt, säger Caroline Jönsson.

Ber om ursäkt

Ryanair har skickat ett uttalande via mejl där de bekräftar det inställda flyget.

Men de slår ifrån sig av kritiken.

"Ryanairs passagerare fick boendekuponger och kommer få platser på nästa tillgängliga avgång. Därför är det helt fel att säga att passagerare är "strandade utan hjälp".

Allt om dina rättigheter som flygpassagerae på EU-upplysningens
hemsida