Även en flygstol på charter-planet kan bli ett budgetklipp

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-02-29

- du kan resa ut för 198 kronor, men hemresan är dyrare

Lågprisbolagen är inte ensamma om att sälja billiga flygbiljetter.

Sedan 1993 säljer charterbolagen flygstolar till de flesta av sina semesterresmål.

Även reguljärbolagen hänger på och sänker sina priser.

Apollo satsar stort på flygstolar - Tickets by Apollo, som de döpt flygbiljetterna till - och erbjuder enkel- eller tur och retur-biljetter till alla sina charterresmål, plus några till.

- Vi har ett samarbete med Snowflake och kan erbjuda biljetter till betydligt fler destinationer, säger Agneta Åstrand, informationschef på Kuoni Scandinavia där Apollo ingår.

Lägsta priset för en enkelbiljett ligger på 198 kronor. Men antalet platser är begränsat och hemresan är oftast betydligt dyrare. Exempelvis kostar det 198 kronor för en enkelbiljett till Gran Canaria den 10 april. Men med en returbiljett en vecka senare kostar resan plötsligt 4 948 kronor.

Britannia ticket tillhör Fritidsresors koncern men säljer även flygbiljetter i egen regi till några få destinationer. Precis som Apollo kan du välja enkel- eller tur och retur-biljett med olika reslängd, men här kostar ut- och hemresa ungefär lika mycket.

Reglerna ändrades 1993

Charterbolagen började med flygstolar 1993 när regelverket för charterflyg ändrades.

- Tidigare sålde man resor med del i åttabäddsrum. Ungefär som den berömda ölgåsen på krogen som gick ut och in till alla som bara ville dricka en stor stark. Så vitt jag vet var det aldrig någon som ville ha sin del i åttabäddsrummet, säger Claes Pellvik, marknadschef på Ving.

I dag säljer alla charterbolagen biljetter till de flesta av sina destinationer. Undantag är resor med reguljärflyg eller där de lokala reglerna inte tillåter flygstolar.

Även de traditionella reguljärflygbolagen har gett sig in på lågprismarknaden, antingen genom dotterbolag som SAS-koncernens Snowflake, eller genom att helt enkelt öppna egna lågprislinjer.

Ofta ligger priserna på nästan samma nivå som lågprisbolagen - ibland till och med under. Från den 28 mars flyger till exempel Spanair rutten Stockholm-Madrid för cirka 800 kronor enkel väg.

Men servicen blir sämre

Nackdelen är förstås att servicen också mer och mer liknar lågprisbolagen. Från förra sommaren får den som flyger med KLM nöja sig med en alkoholfri dryck och en smörgås.

Och från och med 1 mars skippar Iberia gratismaten ombord och låter passagerarna själva betala för den.

...och här är 11 reguljärflyg för under 2 000 kronor

Bo Svernström

ANNONS

Följ ämnen i artikeln