Så räddades klassikern kvar på Östersjön

Uppdaterad 2013-01-02 | Publicerad 2012-10-26

Ålandsbåten M/S Birger Jarl ångar på igen

I augusti förra året hotades Ånedinlinjens enda fartyg M/S Birger Jarl av nedläggning.

Men efter en upprustning för nära 25 miljoner kronor får hon tuffa vidare.

Under 2011 tvingades båten i torrdocka två gånger på grund av stenhård konkurrens från större rederier och ouppfyllda kriterier för trafik när det gäller miljö och säkerhet.

En omfattande upprustning för närmare 25 miljoner kronor har fått M/S Birger Jarl på rätt köl.

Upprustningen är nu avklarad och fartyget har prickfritt klarat alla tester. Den fasta inredningen består fortfarande till stor del av trä för att inte mista sin tjusning, men extra branddörrar har installerats för att uppfylla brandsäkerheten ombord.

"Slänger sina rullatorer"

Ånedinlinjens fartyg är en aktad kryssningsaktör på Östersjön sedan 1953, och skeppar varje år 90000 passagerare från Skeppsbron till Mariehamn. Snittåldern är 60-65 år och fartyget värnar om sina passagerare med klassiskt smörgårdsbord, bridge och dansbandsmusik. Det faktum att den gamla ångaren inte har några hissar ombord stoppar inte de glada resenärerna.

– Folk blir som förbytta, de slänger sina rullatorer ombord. Vi har pensionärer som åker buss ända från Östersund bara för att få vara med om våra kryssningar, sade VD Magnus Strauch till travelinsider.se i somras.

Nya, starka tag

M/S Birger Jarl kryssar således vidare med sina traditionella koncept och sin genuina charm och Ånedinlinjen tar nya, starka tag inför framtiden.

– Nu är vi up and running igen och Birger Jarl ser i stort sett ut som hon gjorde 1953, försäkrar Magnus Strauch.

Följ ämnen i artikeln