Fiasko för lyxjippo

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-02

Hotellkedja bjöd ut lyxrum till vrakpris – sajten brakade ihop

Den amerikanska hotellsajten fyllde 80 år och ville fira med att slumpa bort rum på lyxhotell.

Men födelsedagen slutade i totalt fiasko.

Sajten klarade inte trycket när hundratusentals surfare försökte boka sina rum.

Vinn en kunglig natt på Grand hotel i Stockholm.

I går, den 1 oktober, hade hotellkedjan Leading Hotels of the World utannonserat en 80 minuters super-rea på femstjärniga hotellrum, för att fira att den fyllde 80 år.

Alla erbjöds chansen att boka rum, som normalt kostar flera tusenlappar, för bara 19,28 dollar (cirka 130 kr) natten. Erbjudandet gällde över 70 hotell i hela världen.

Inför kampanjen hade 150 000 människor registrerat sig på hotellkedjans sajt, för att kunna delta i kampanjen.

Men när rean drog igång kl 14 i går eftermiddag svensk tid klarade hotellkedjans sajt inte trycket. Servern kraschade och alla som försökte komma in på den möttes bara av ett felmeddelande. Många besvikna och uppretade surfare hörde av sig till Aftonbladet Resa.

Även Grand hotel i Stockholm, som var enda svenska hotell att delta i kampanjen, fick ta emot mängder med telefonsamtal.

– Ja, att vi skulle bli så nedringda trodde vi inte, säger Eva-Lotta Ramfors, pressansvarig på Grand hotel.

De som ringde fick dock inte boka något av de två rum som hotellet avsatt för kampanjen. Alla hänvisades åter till Leading Hotels of the Worlds kraschade hemsida.

– Ja, det var deras kampanj. Det var en kul idé men det är aldrig bra när det blir så här, säger Eva-Lotta Ramfors.

Skadar detta även Grand hotels anseende?

– Nej, det hoppas jag inte.

I går kväll bad Leading Hotels of the World om ursäkt för fiaskot. I ett mejl meddelade företaget att man tänkte genomföra ett nytt rea-försök i dag torsdag. Men senare ändrade man sig igen. Ett nytt mejl och en ny ursäkt skickades ut där man hälsar att rean skjuts upp och att "fler detaljer" om denna kommer först nästa vecka.

– Vi gör allt för att ni ska återfå förtroendet för vårt varumärke, skriver Ted Teng, vd för Leading Hotels of the World i mejlet.

Följ ämnen i artikeln