Läsarna: Så blev vi blåsta på semestern

Publicerad 2014-07-12

Tekniska fel som gör att charterresor plötsligt försvinner.

Resor på rea som visar sig bli mycket dyrare i verkligheten.

Problem med resebokningar drabbar många – och kan sabba hela semestern.

Har du råkat ut för att resan som du köpt billigt i själva verket lämnade stora hål i plånboken? Har du drabbats av teknikstrul på bokningssajten som grusade semesterplanerna?

I så fall är du inte ensam. Efter att Aftonbladet i går berättade om Tommy och Satus resa som blev 8 000 kronor dyrare har berättelserna vällt in från läsare som haft liknande upplevelser.

Fick vänta timmar på flygplatsen

I förra veckan bokade Erdal Kurt en flygresa på Ticket till Istanbul i Turkiet. Tillsammans med sin flickvän Linda Olsson skulle han åka och hälsa på sina syskon.

– Jag var ute efter billigt direktflyg och hittade tur- och returbiljetter för 2 400 kronor. Då slog jag till, säger han.

Men någon bekräftelse kom aldrig. Efter att Erdal hört av sig till Ticket flera gånger fick han beskedet att det aktuella flygbolaget inte hade några biljetter för det priset.
Erdal och Linda fick boka om med hjälp av en annan webbtjänst. I stället för ett direktflyg fick de mellanlanda i Serbien. Väntetiden på flygplatsen: 13 timmar. På både dit- och hemresan.

– Ticket är ett stort bolag. Om det står att de har biljetter så borde det vara så. Jag känner mig lurad. Det ska bara funka, säger han.

Tickets Maria Gertell kan inte svara på vad som orsakade problemen.

– Ibland händer det att biljetter från vissa flygbolag inte är bokningsbara online utan bara i våra butiker. Men då ska de inte synas på nätet, säger hon.

Ville ha 12 000 till

Jane Edbäck, 45, bokade och betalade en höstresa till Lanzarote via Ticket. Hon tyckte dock att priset för bokningen var misstänkt lågt, och kontaktade bolaget. Då fick hon förklaringen att det rörde sig om ett specialerbjudande. Jane betalade resan, hon och sambon fixade semester och de berättade om den glada nyheten för sin sexårige son. Kort därefter blev de dock uppringda av reseleverantören, Fritidsresor, som hävdade att de inte hade betalt för flygresan. Det ursprungliga priset på 6 000 höjdes till 18 000 kronor.

– Jag blev jättebesviken, och många fler måste vara i samma situation. Vi kan inte betala så mycket, Jag tycker att de borde ge oss någon form av kompensation.

Maria Gertell, pr-ansvarig på Ticket, säger att ett tekniskt fel låg bakom de felaktiga prisuppgifterna även i Jane Edebäcks fall.

– Jag vet inte hur många som var inne och hann boka, men vi upptäckte det väldigt snabbt och åtgärdade det, säger hon.

– Jag känner inte till något om detta, men jag tror inte att så många har drabbats. Då hade vi nog fått höra det från kunderna, säger Mathias Murman, informatör på Fritidsresor.