Ryanairs personal skulle behålla växeln

Publicerad 2013-08-12

Utbildningsdokument innehöll säljknep för att öka vinsten

Dokumentet var framtaget för att användas i utbildningssyfte.

Ryanairs kabinpersonal uppmuntrades att försöka lura passagerarna på växelpengar. I ett dokument som läckt ut kallades det ett enkelt knep att få in mer pengar.

Utbildningsdokumentet " Ryanair Sales Tips", användes i utbildningen av kabinpersonalen, skriver bland annat adelaidenow.com.

Retail in Motion heter bolaget som Ryanair anlitat i detta syfte och som specialiserat sig på produkter som säljs ombord på planen, typ mat och drinkar och allehanda varor.

"Behåll växeln"

I dokumentet står det angående försäljningsknep ”Har du prövat det här? Behåll växeln, en enkel och effektiv metod för att höja passagerarnas köp.”

Vidare: ”Om du är skyldig någon två euro säg att du inte har någon växel nu men kan återkomma mot slutet av flygningen. Eller fråga dem om de vill ha en skraplott för motsvarande värde eller något annat som kostar två euro. Om det inte skulle funka så har du i alla fall försökt.”

Dokumentet drogs tillbaka

En talesman för Ryanair bekräftar att  man samarbetar med Retail in Motion men tillägger: ”Ryanairs policy är att alltid lämna växelpengar tillbaka omedelbart. Eller om man inte har växel för tillfället så noterar kabinpersonalen flygstolsnumret och returnerar växelpengarna innan flygningen är över.”

Retail in Motion, uppenbart besvärade över att innehållet i träningsdokumentet läckt ut, har bett om ursäkt.

”Retail in Motion ber om ursäkt för den förvirring som innehållet i detta träningsdokument kan ha orsakat. Det har nu dragits tillbaka och innehållet i texten har ändrats.”

Följ ämnen i artikeln