Här sjösätts Viking Lines nya superfartyg

Uppdaterad 2012-08-17 | Publicerad 2012-08-10

Drivs med flytande naturgas

Här åker Vikings Lines nybygge i plurret.

218 meter långa Grace blir världens första stora passagerarfartyg som drivs med flytande naturgas.

Halv tre på fredagseftermiddagen den 10 augusti var det dags för en så kallad ”float out” på varvet STX i Åbo. Det betyder helt enkelt att fartyget sjösätts – även om det är långt ifrån färdigbyggt.

De kommande månaderna ska fartyget färdigställas både in- och utvändigt medan det ligger vid kaj på varvet. Det ska också genomgå tester till sjöss innan hon blir godkänd att tas i drift i början av nästa år.

Viking Grace, som Aftonbladet Resa presenterade redan förra hösten, är det första stora passagerarfartyget i världen som drivs med flytande naturgas. Gasen förvaras utomhus i aktern där stora tankar är placerade.

Miljövänligt och designfokus

Enligt Viking Line kommer detta bränslealternativ att reducera utsläppen av kväve med 85 procent och koldioxid med 20 procent.

Inomhus har mycket fokus lagts på design och ljus. Av de totalt 880 hytterna finns fyra sviter, placerade längst fram i fören och som alla har sin egen design. Viking Line beskriver dem så här:

Flow – en trendig, fräsch och ungdomlig svit.

Organic – en svit med lugn och harmonisk stämning med gröna inslag. Egen bastu.

Romantic – en romantisk svit perfekt för par som exempelvis firar jubileer.

Hi-Tech – en hypermodern, stilren designsvit med hifi-touch. Egen jacuzzi.

Blir inget systerfartyg

Byggkostnaden för Viking Grace är runt två miljarder kronor. Viking Line hade option på att låta bygga ett likadant fartyg till men i våras tvingades rederiet att lägga ner planerna på en syster till Grace.

– En pengafråga, sa vice vd Kent Nyström då.

Viking Grace sätts i trafik i januari 2013, då hon ersätter Isabella på rutten Stockholm–Åland–Åbo. För att fartyget ska kunna lägga till i Stockholm har Stockholms Hamnar fått bygga om delar av Stadsgårdskajen.

Följ ämnen i artikeln