Svenskar flyr Thailand – ”blivit som Mallorca”

Publicerad 2013-05-30

Dramatiskt ras för semesterfavoriten i Sydostasien

Antalet resenärer till Thailand har minskat med hela 25 procent på två år.

Utlandssemestern spelar en allt större roll för svenskarna.

Och vi är villiga att lägga mer pengar för att få till drömsemestern än för bara fem år sedan.

Vinnaren heter Spanien.

Förloraren är Thailand.

Två nya rapporter stöder dessa nya fakta - dels resemagasinet Vagabonds Resebarometer, dels Vings Semesterrapporten.

Mest sensationellt är Thailands tillbakagång, minus 25 procent mellan 2010 och 2012. Omsatt i antal resenärer betyder det ett jätteras från rekordåret 2010, då det bokades 443000 resor till Thailand. Siffran för 2012 är 323000.

– Thailand börjar kännas för exploaterat och ”vanligt”, samma öde som drabbade Mallorca på 1990-talet innan den spanska ön uppgraderade standarden i sitt utbud för att förbättra sin image, säger Per J Andersson, ansvarig för Resebarometern 2013.

Nu åker vi västerut

Vilka vinner då på Thailands tillbakagång?

Jo, resorna västerut. USA (mest New York och Florida) ökar med 18 procent och även resor till Karibien visar stark tillväxt. Cypern, Egypten, Danmark och Turkiet ståtar också med kraftiga plussiffror, liksom lite överraskande Indien, som passerat Kina på intressetoppen för Asien.

Men jätten på den svenska utlandssemesterkartan heter som så många tidigare år Spanien. 2012 gjordes 1,9 miljoner resor till Spanien, 16 procent fler än året före.

Lyx lockar

Vad drömmer då svenskarna om att få när utlandssemestern ska förverkligas?

Enligt Vings Semesterrapporten vill vi ha det bättre än hemma. Lyxigare säng, större terrass och någon som diskar och städar efter oss.

Det uppger 55 procent av de tillfrågade i Vings omfattande resepanel. Ett bevis på detta är också att bokningarna av 4- och 5-vingade hotell nästan fördubblats de senaste tio åren bland semestersvenskarna.

Få reser på krita

Vi är också villiga att spendera mera på att förverkliga semesterdrömmen. 64 procent svarar att de kan tänka sig att satsa mer pengar på semestern än vad de gjorde för fem år sedan.

58 procent uppger att de finansierar semestern via egen buffert och 30 procent svarar att de lägger undan pengar varje månad.

– Det är faktiskt bara tre procent som finansierar semestern genom kredit eller genom att ta lån, säger Magnus Wikner, vd på Ving Sverige AB.

Längre och dyrare

Men Ving och andra charterbolag har anledning att oroa sig. Enligt Vagabonds resebarometer väljer så många som 44 procent reguljärflyg till semesterresan, medan chartern nu är nere på mer blygsamma 22 procent.

På samma sätt väljer allt fler att välja bort hotell och hyr hellre privat boende via internetbaserade förmedlare som airbnb.

Till sist, 7829 kronor gjorde den svenske genomsnittsresenären av med under semesterresan 2012 – och resan är i genomsnitt något längre än förra året. Nu närmar sig semesterresan tio dagar.

Resor till Spanien ökar mest

Antal resor totalt

Hela världen 2011: 12,2 miljoner

Hela världen 2012: 12,9 miljoner

Ökning: +6 %

Antal resor per land

(förändring i procent mot 2011)

1. Spanien: 1,9 miljoner (+16 %)

2. Danmark: 1,3 miljoner (+14 %)

3. Finland: 1,1 miljoner (-19 %)

4. Tyskland: 871 000 (+9 %)

5. Norge: 786 000 (-8 %)

6. Storbritannien: 767 000 (+2 %)

7. Italien: 620 000 (+13 %)

8. Turkiet: 616 000 (+14 %)

9. Grekland: 575 000 (+8 %)

10. USA 547 000 (+18 %)

Källa: Vagabonds Resebarometer 2013.

Ökar mest på topp-20-listan

Cypern: +49 %

Egypten: +30 %

USA: +18 %

Spanien: +16 %

Danmark: +14 %

Turkiet: +14 %

Källa: Vagabonds Resebarometer 2013.

Minskar mest på topp-20-listan

Thailand: -25 %

Lettland: -19 %

Finland: -19 %

Estland: -17 %

Norge: -8 %

Källa: Vagabonds Resebarometer 2013.

Transportsätt

Reguljärflyg: 44 %

Charterflyg: 22 %

Bil: 19 %

Färja/kryssning: 9 %

Buss: 4 %

Tåg: 2 %

Källa: Vagabonds Resebarometer 2013.

7 resetrender just nu

1. Semestern gör oss lyckliga, därför reser vi allt mer

Vidgade vyer, längtan till solen och bättre ekonomiska förutsättningar gör att vi reser mer än någonsin.

2. Olika behov i olika situationer

Kompisresor, familjesemester, semesterresor på tu man hand, kombinationsresor, flexibla semesterperioder och ökade möjligheter att jobba på distans.

3. Personlig service - här och nu

Vi förväntar oss att få hjälp direkt, lika gärna via ett sms som ett personligt möte.

4. Vi vill ha det bättre än hemma

Lyxigare säng, större terrass och någon som diskar och städar efter oss.

5. Från vart till vad

Resandet förflyttas mer och mer från ”vart vill du resa?” till ”vad vill du göra?” En unik, individuell upplevelse att berätta om när vi kommer hem.

6. Resan som livsstilsförbättring

Träning, lärande, välgörenhet eller kanske ett tandläkarbesök - några faktorer som får oss att känna att vi får ut något bestående av vår utlandsvistelse.

7. Chartern är död - länge leve chartern

Oljekriser, krig, avregleringar, konkurrens från lågprisflyg och onlinebyråer - flera gånger har chartern under dess 60-åriga historia dömts ut. Men 2012 reste drygt 2,5 miljoner svenskar på charter.

Källa: Vings Semesterapporten.