SAS lägger ner sitt lågprisbolag

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-08-18

Snowflakes chef: Jag tycker inte att vi har gjort några misstag

Våren var katastrofal för Snowflake – i maj såldes bara i genomsnitt 40 procent av flygstolarna.

SAS lågprisbolag Snowflake läggs ner och finns snart bara kvar som igenkänningsnamn för billiga biljetter.

Chefen Ludmilla Lindecrantz erbjuds nytt jobb medan hennes arbetsuppgifter tas över av respektive SAS-chef i Sverige och Danmark.

I dagarna grubblar SAS-ledningen över Snowflakes framtid. Varumärket kommer att finnas kvar – men i vilken form?

– Det är inte bestämt än. Vi sitter i diskussioner just nu, säger chefen Ludmilla Lindecrantz.

”Mycket hänger i luften”

Det är bara 1,5 år sedan SAS offentliggjorde att fyra plan målats om i soligt citrongult och stod redo att ta upp kampen om budgetresenärerna till hela 16 destinationer. Det gick sådär.

Så sent som i juni sade Ludmilla Lindecrantz att ”det handlar om att vara kvar och överleva” apropå att den gångna vintersäsongens 13 destinationer från Stockholm i år bantats till blott fyra, till Aten, Istanbul, Nice och Rom plus en delad kabin till Budapest.

Två månader senare kan samma Lindecrantz inte utesluta att även de flygningarna justeras.

– Det är mycket som hänger i luften. Det är distributionsfrågor som ska lösas. Vi ska bestämma vilka flighter som ska ha Snowflake-priser, och mycket annat.

1,3 miljarders förlust i år

SAS-koncernen som helhet har förlorat 1,3 miljarder kronor under årets första sex månader. Ifjol gick man back 1,47 miljarder. Antalet passagerare har visserligen ökat men bolaget har svårt att få betalt eftersom priserna pressas av mördande konkurrens från lågprisflyget. Den så kallade yielden, intäkten per passagerare, rasade i april och maj till rekordlåg nivå.

För den egna lågprissatsningen Snowflake var våren, för att citera chefen själv, ”katastrofal” – bara i genomsnitt 40 procent sålda flygstolar i maj. Julisiffrorna runt 80 procent är i klass med konkurrenten Sterling, men då är misslyckade destinationer som Belgrad och Lyon bortplockade ur utbudet.

Enligt Ludmilla Lindecrantz upphör förmodligen Snowflake som eget bolag den 15 september.

Vad har ni gjort för misstag?

– Jag tycker inte att vi har gjort några misstag, säger hon efter några sekunders tystnad.

– Vi har etablerat Snowflake enormt starkt på marknaden. Nu gäller det att använda varumärket. Det är bara positivt.

Är det inte en ganska dyrköpt marknadsföring?

– Nej, det håller jag inte med om.

SAS marknadschef Camilla Wallander menar att de nu förstått vilka resmål som går hem och att Snowflake nått charterkunderna.

– Vi ser det som ett jättebra test av privatresemarknaden, säger hon.

Vad har testet kostat?

– De siffrorna kommenterar vi inte.

Enligt Camilla Wallander är det nu upp till varje region att bestämma om Snowflake ska anammas som en sorts paraplysymbol för billiga flygbiljetter. Norge har exempelvis inga Snowflake-avgångar i dag.

Harald Rosén, branschorganisationen Svenskt Flygs generalsekreterare, efterlyste redan vid lanseringen i fjol lågprisavgångar i den ordinarie tidtabellen – inte bara på specialresor söderut.

Varför gick det snett för Snowflake?

– Mycket beror på att resebyråerna inte hade tillgång till Snowflake-biljetter. Resebyråerna i Skandinavien säljer fortfarande en väldigt stor del av flygbiljetterna – finns man inte där så tappar man.

Ludmilla Lindecrantz kommer att stanna inom SAS-koncernen.

– Jag är omhändertagen, säger hon. Jag har ett nytt jobb och kommer att vara kvar i Stockholm.

Snowflake-biljetter gäller

Peter Grensund

ANNONS

Följ ämnen i artikeln