Vrakpris till Bangkok och New York

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-11

Uppstickare chocksänker flygpriser

Feel Air flyger inte ännu, men om de väl lyckas ta sig upp i luften så kommer de att konkurrera med rekordlåga priser till New York och Bangkok.

Flyg Stockholm - New York tur och retur för 1 750 kronor.

Och till Bangkok enligt samma modell för 3 500 kronor.

Det är vad ett norskt uppstickarbolag på lågprisfronten nu utlovar.

Ännu så länge är planerna markbundna och tvivlarna har varit många.

Men Feel Airs vd Kai Holmberg utlovar enligt norska Aftenposten att rutterna ska komma igång någon gång i år.

Han driver det nya bolaget tillsammans med Otto Lagarhus, före detta SAS-pilot och direktör för Luftfartsverket.

Startkapitalet om 300 miljoner svenska kronor låter inte alltför imponerande.

Bara två flygplan

Men till en början ska Feel Air bara ha två plan – ett baserat i Oslo för flygningar Oslo - New York och Oslo - Bangkok, ett annat i Stockholm med samma destinationer.

Feel Air har räknat fram att sammanlagt tre miljoner resenärer från Norge och Sverige årligen flyger till antingen New York eller Bangkok.

Målet är att erövra elva procent av den marknaden.

350 000 passagerare

Kai Holmberg och Otto Lagarhus.

- Vi räknar med att ha 350 000 passagerare under 2011, säger Kai Holmberg till Aftenposten.

Planen blir Airbus 330-200 med plats för 307 passagerare.

Prissättningen innebär en halvering av till exempel de priser som nu gäller mellan Oslo - New York (Continental) samt Oslo - Bangkok (Thai Airways).

Givetvis finns en del förbehåll för att bolaget ska kunna dumpa priserna så kraftigt.

Betala extra för mat och bagage

Passagerarna måste betala för maten ombord och har man fler än ett bagage tillkommer extra kostnad.

Ett annat lågprisbolag som är på gång är Iceland Express, som kommer att inrikta sig på rutten Reykjavik - New York.

Men inte alla lågprisbolag blir luftburna trots storslagna planer.

Thailändska Krabi Airline hade siktat in sig på samma rutt (Bangkok – Oslo) som Feel Air nu tänker satsa på.

Men satsningen föll samman och inte ett enda plan kom i luften.

ANNONS