Se upp, nu ska Kina ta över flygvärlden också

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-29

Utmanar giganterna Boeing och Airbus med ett eget plan

C919 heter det första kinesiska passagerarflygplanet i större format. Det ska ha runt 170 platser ombord.

Först satsade Kina på bilar, där Geely snart kan ha köpt Volvo.

Sedan kom en mångmiljardsatsning på höghastighetståg.

Nu ska kineserna erövra flygvärlden också.

Arbetet är redan i full gång med det första Kina-tillverkade, stora passagerarflygplanet, kallat C919. Fabriken ligger på en 267 hektar stor anläggning strax söder om Pudong International Airport i Shanghai.

Redan i september var nospartiet färdigbyggt.

Motorer från väst

Motorerna gör dock inte kineserna själva. De kommer att beställas från General Electric som tillverkar dem i samarbete med franska Safran.

Commercial Aircraft Corporation of China Ltd, som förkortas COMAC, bildades i fjol och fick då ett startkapital på 20 miljarder kronor. Det är COMAC som ska leda Kina in i jetvärlden.

C919 är en modell som i storlek kan mäta sig med en Boeing 737 eller Airbus 320, det vill säga tvåmotoriga jetplan med en räckvidd som gör de lämpliga för sträckor som exempelvis mellan Sverige och Medelhavet, Kanarieöarna eller Egypten.

Bränslesnålare

Enligt Comac ska planet ha plats för runt 170 passagerare och förbruka 15 procent mindre bränsle är vad konkurrenterna gör i dag.

Jungfruflygningen beräknas till 2014 och köpare kan bjuda på planen från 2016.

Kina planerar att bygga 20 stycken C919-plan årligen och 50 ARJ 21-plan, som är en mindre modell men betydligt större än de små flygplan som tidigare tillverkats i Kina.

– Vi har nu gått in i designfasen för stora flygplan och man kan förutse att det kommer att bli många teknologiska svårigheter eftersom det handlar om ett så stort flygplan, säger Wu Kai, analytiker på United Securities.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln