Pommes frites-olja blir nytt flygbränsle

Publicerad 2011-06-30

KLM först med biokerosene i tankarna: ”De som vill flyga grönare ska kunna välja”

KLM premiärflög mellan Amsterdam och Paris i går med biobränsle i tankarna.

Flyg med gammal pommes frites-olja i bränsletanken!

Jodå, och det går lika bra med djurfett och palmolja.

De stora flygbolagen är i full gång med att muta in det framtidens flygbränsle som stavas biobränsle.

Håll med om att det låter lite kittlande att frityrolja samlas in på till exempel restauranger, McDonald´s, hotellkrogar och hos pommes frites-producenter.

Ur den gamla matoljan kan bränslet biokerosene, som dessutom är miljövänligt, utvinnas.

Det är precis vad holländska KLM satsat på.

KLM premiärflög i går

I går blev bolaget först i världen med att genomföra en kommersiell flygning där biokerosene utgjorde en del av bränslet.

Klockan 12.30 lyfte en Boeing 737-800 från Schiphol Airport i Amsterdam med 171 passagerare ombord för att en stund senare landa på Charles de Gaulle-flygplatsen i Paris.

Med biobränsle som komplement till vanligt jetbränsle går det även att flyga betydligt längre sträckor än så.

Under den nyligen avslutade flygmässan Paris Air Show landade två flygplan på Le Bourget-flygplatsen i Paris efter att ha korsat Atlanten från USA.

Båda planen var tankade med biobränsle, som också var ett av de stora samtalsämnena under flygmässan.

Ambitiös tysk plan

Med start nu i september tänker KLM genomföra 200 flygningar mellan Amsterdam och Paris med biokerosene blandat med vanligt bränsle. Förhoppningen är att reducera de miljöfarliga utsläppen till hälften.

Men tyska Lufthansa kan hinna före med en ännu mera ambitiös plan om bolaget bara hinner få ett skriftligt okej från det internationella organ som granskar och godkänner biobränslen inom flygindustrin.

Lufthansas plan är att genomföra åtta dagliga flygningar mellan Hamburg och Frankfurt i sex månaders tid för att sedan utvärdera biobränslets effekt.

– Vi kommer att påannonsera varje flight som att man reser med biobränsle ombord och vi tänker använda samma flightnummer hela tiden, säger Aage Dünhaupt, Lufthansas kommunikationschef i Europa, till Aftonbladet.

– Det gör vi för att de kunder som vill flyga grönare lättare ska kunna välja.

Biobränslet hämtas från Finland och bolaget Neste Oil, som redan sålt 1600 ton biobränsle till Lufthansa.

”Som att blanda en drink”

Biobränslet fraktas med fartyg till Hamburg och hamnar där i en särskild tank. Flygplanet måste sedan tanka för Hamburg-Frankfurt tur och retur och sedan tanka på nytt.

Den ena motorn drivs med traditionellt jetbränsle medan den andra får ett fifty-fifty förhållande mellan biobränsle och vanligt jetbränsle.

– Det är som att blanda en drink, som Absolut Cranberry vodka, säger Aage Dünhaupt.

Hur mycket kostar biobränsle jämfört med vanligt jetbränsle?

– Det är dubbelt så dyrt, men vi vill ändå vara med från start på det här. Just nu finns det bara inte tillräckligt med raffinaderier runt om i världen för biobränsle.

Jätteanläggning i Singapore

Ett bolag som tror stenhårt på biobränsle som framtidens flygbränsle är Lufthansas finska samarbetspartner Neste Oil.

I Singapore har bolaget byggt världens största anläggning för framställning av biobränsle. Via den ska 800 000 ton årligen framställas ur bland annat djurfett och palmolja.

Och år 2020 är bolagets målsättning två miljoner ton biobränsle direkt öronmärkta för flygindustrin.

Följ ämnen i artikeln