Norge fäller Ryanair

Uppdaterad 2018-07-12 | Publicerad 2006-02-23

Återbetalar inte skatter och avgifter för avbokade resor

Ryanair fälls i norska Marknadsrådet för att inte följa god sed och betala tillbaka skatter och avgifter till de som avbokar sina resor.

Ett beslut som kan få följder även i Sverige.

– Domen har inte rättskraft i Sverige men innebär ändå att även svenska konsumentombudsmannen ställer sig bakom beslutet, säger Jessie Cargill-Ek, jurist på Konsumentverket.

Domen i norska Marknadsrådet mot Ryanair tar fasta på två saker. Dels är Ryanair skyldiga att betala tillbaka skatter och avgifter som bolaget inte behöver betala om passageraren inte utnyttjar sin plats. Dels är Ryanairs avgift 185 kronor för att betala tillbaka pengarna för hög. I praktiken innebär den att du inte får några pengar tillbaka.

– De här villkoren är inte skäliga enligt domen i Marknadsrådet, säger Jessie Cargill-Ek.

Kan få konsekvenser även i Sverige

Domen gäller inte i Sverige, men de nordiska konsumentombudsmännen samarbetar och ställer sig alla bakom den.

Detta innebär att även lågprisbolagen Flyme och Malmö Aviation bryter mot god företagsetisk sed när de inte betalar tillbaka skatter och avgifter.

Även de avgifter som flygbolag i Sverige tar ut för att betala tillbaka pengar anses vara orimliga.

– Marknadsrådet anser att om flygbolagen har kostnader för återbetalningar bör de bakas in i biljettpriset, inte dras av som en extra avgift, säger Jessie Cargill-Ek.

Det ligger ett ärende om Ryanair även hos svenska Konsumentverket. Hur den norska domen påverkar den processen är inte klart i dagsläget.

Läs

Bo Svernström

Följ ämnen i artikeln