Forskare vill ha tjockskatt på flygresor

Uppdaterad 2013-10-14 | Publicerad 2013-03-26

Väger du mer ska du betala mer när du flyger.

Det föreslår den norska forskaren Bharat P. Bhatta, som dessutom kräver en "tjockskatt" där passagerare uppger sin vikt vid flygbokningar.

– Därefter kan stickprovskontroller genomföras, säger han till norska Dagbladet.

Många passagerare innebär högre bränsleförbrukning vid flygresor. Och vid halvfulla resor drar överviktiga passagerare mer bränsle - och kostar mer pengar - än tunnare flygresenärer. Därför vill nu forskaren Bharat P. Bhatta införa en "tjockskatt" när överviktiga bokar flygresor.

I en artikel som publiceras i tidsskriften Journal of Revenue and Princing Management imorgon, tisdag, listar Bhatta tre olika betalningslösningar:

Passagerare ska betala kilopris för biljetten. En person som väger 120 kilo betalar alltså dubbelt så mycket som passagerare på 60 kilo.

Flygbiljettens pris utgår från ett fast pris, därefter få passagerare rabatt eller extraavgift baserat på deras vikt.

Tre vikt- och prisklasser införs: lätt, normal och tung.

Kontroversiellt förslag

För att systemet ska fungera föreslår Bhatta att passagerarna får uppge sin vikt vid bokning.

– Därefter kan stickprovskontroller genomföras, säger han och medger samtidigt att förslaget är kontroversiellt.

– Absolut, det här är kontroversiellt. Om du googlar artikeln kommer du säkert hitta förskräckliga kommentarer. Det upplevs säkert som en dum och diskriminerande idé, säger han till norska Dagbladet.

Tjockskatten miljövänlig

Redaktören för Journal of Revenue and Princing Management,  Ian Yeoman, säger i ett pressmeddelande att Bhattas förslag kan vara ett sätt att göra flygresorna mer miljövänliga.

– Extra kilon betyder extra förbränning, som i sin tur leder till större CO2-utsläpp och ökade kostnader. För en bransch som är pressad av dåliga finanser och minskad vinst kan det vara en lösning, skriver han.

Hittills har flygbolagen inte nappat på lösningen.

– Detta är nog inte aktuellt för oss. Tanken känns främmabnde, säger Tormon Sandstø, kommunikatör på SAS, till Dagbladet.

ANNONS