Fick inget hotellrum på semestern

Uppdaterad 2012-07-27 | Publicerad 2012-07-22

"Var inte överbokat"

Trötta efter resan kom familjen från Örebro fram till turiska Bodrum mitt i natten.

Men hotellet de bokat hade inget rum att ge dem.

– Det skulle vara ett topphotell men det var bara kaos, säger Josefin Tammert.

Efter över 2,5 timmes väntan på ett rum på hotellet Palm Garden hade Josefin Tammert, sambon Mikael Sommarvik och lilla dottern Tindra, 10 månader inte ens fått ett glas vatten.

– De erbjöd bara kranvatten när vi frågade, men inte en chans att jag ger det till min lilla dotter, säger Josefin.

Efter ett par timmar kunde hotellpersonalen skaka fram en nyckel åt en av de 10 ankommande familjerna och paren. Men när de kom till rummet låg det en familj där redan.

– Det var rena kaoset. Då kände jag att: "det här önskar jag att ingen annan ska vara med om".

Avföring i toaletten

När en annan familj fick tillgång till sitt rum och återvände missnöjda till receptionen följde Josefin Tammert med och tog bilder.

Familjen har länge sett fram emot resan till Bodrum i Turkiet. Hotellet de hade bokat med all inclusive var trestjärnigt och på resebolaget Deturs bilder visades rena, fina rum och härligt poolhäng. Men när Jessica gick runt på hotellet under natten konstaterade hon att det inte motsvarade resebolagets beskrivning.

– Det stod på deras sida att det skulle vara rutschkana och sådant, men den var inte ens vattenfylld. Det skulle vara ett topphotell men det var bara kaos.

Och löftet om nyrenoverade rum stämde inte heller, när Jessica följde med en av familjerna som fått ett rum upptäckte hon att badrummet var trasigt.

– Det var inte städat, sittringen saknades till toaletten och det låg avföring i toaletten.

Familjen fick efter flera timmars väntan mitt i natten byta hotell på lördagen. Och de är ledsna över det som hänt:

– Vi känner oss besvikna. Och visst, vi har fått bättre hotell nu men det känns extra jobbigt när vi har barn med oss som inte förstår vad som händer.

"Hotellet inte överbokat"

Från researrangören Detur fick de inte så mycket som en ursäkt.

– De sa att "i bland blir det inte som man tänkt sig". Men hallå, vi har betalat 20 000 för två veckor med all inclusive, då förväntar man sig att det ska vara bra. Det var inte så att vi bokat något ospecificerat, vi visste vilket hotell vi skulle till och förväntningarna var stora, säger Josefin Tammert.

På det nya hotellet fick barnfamiljer rum först och framåt eftermiddagen på lördagen hade alla fått nya rum.

Staffan Jansson, försäljnings- och marknadschef på Detur säger till Aftonbladet att något liknande aldrig har inträffat tidigare.

– Jag vet inte varför det inte fanns några rum, hotellet var inte överbokat, säger han.

– Han som jobbade i receptionen hade haft problem att hålla ordning på allt. Men visade nya rum åt gästerna. Nya rum färdigställdes till personerna, men då ville ingen ha.

Resebolaget kommer att kontakta sina gäster på måndag för att diskutera eventuell ersättning.

Följ ämnen i artikeln