De fick rätt – mot resejätten

Publicerad 2012-04-19

Familjen Svantesson bokade semester på paradishotell – men det var fullt av brister

När solsemestrarna blåstes på drömhotellet anmälde de researrangören Ving.

Nu har samtliga resenärer fått rätt av Allmänna reklamationsnämnden.

– Vi har visat att man faktiskt kan vinna mot de stora jättarna, säger Malin Svantesson.

Bilderna visade ett drömhotell med vattenland. Men två veckor före resan i höstas fick resenärerna ett samtal från arrangören Ving. Eftersom Sunwing Waterworld Resort Makadi Beach inte var färdigbyggt erbjöds de ett närliggande hotell. Vattenlandet skulle fortfarande gå att använda.

Väl i Egypten fick de veta att vattenlandet inte alls gick att använda. Enligt de anmälningar som Aftonbladet har tagit del av fanns även en rad brister på det nya hotellet.

”Är jättenöjda”

Sammanlagt kom 14 anmälningar mot Ving in till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

I alla ärenden har kunden fått rätt.

I 13 fall rekommenderar ARN att Ving ska betala tillbaka 75 procent av reskostnaden. I ett fall rekommenderas Ving att betala tillbaka hela summan.

Familjen Svantesson – mamma Malin, pappa Fredrik och barnen Cornelia, 17, Gabriel, 13, och Mira, 2, – ska få tillbaka 75 procent.

– Vi är jättenöjda att vi som ”små” hade möjligheten att påverka. Pengarna är egentligen ingenting, det bästa är att vi har visat att man faktiskt kan vinna mot de stora jättarna, säger Malin Svantesson.

”Blev mer försenat”

Enligt Ving är bilderna som resenärerna tagit inte bilder från den del av hotellet där deras gäster skulle bo.

– Vi stod ganska långt i från vad kunderna begärde. Många ville ha tillbaka 100 procent plus skadestånd. Vi hade redan betalat tillbaka 20 procent vid ombokningen och sedan ytterligare 30 procent, och det tyckte vi var rimligt, säger Barbro Holmberg, informatör på Ving.

Men Ving kommer att följa ARN:s rekommendationer.

Varför sålde ni resor till ett hotell som inte ens var färdigbyggt?

– Tanken var att de skulle bo i den del som skulle hinna bli klar. Nu blev det mer försenat än någon kunde tro.

Så gör du om du drabbas på din resa

Huvudregeln är att först och främst klaga hos researrangören på plats.

Om du fortfarande inte är nöjd, ­kontakta arrangören när du är hemma i Sverige och begär ersättning.

Kommer parterna fortfarande inte överens, skicka en anmälan till ­Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

Får du rätt i beslutet från ARN så ska researrangören betala ersättning för resan. För att detta ska ske förutsätter det att du drabbats av brister på resmålet, fel i arrangemanget och att man inte får det som man har blivit lovad.

Ett urval av anmälningarna

Råttor vid restaurangen.

Kackerlackor i buffén.

Grodor i poolen.

Stopp i avlopp.

Trasig pool resulterade i skärsår på fötter och en flicka fick åka till sjukhus och sy.

Överbelagt hotell, kamp om mat, dryck och utrymme vid pool och i restauranger.