Därför går chartern mitt i natten

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-05

Fullt på Arlanda redan fem på morgonen

Semestern börjar och slutar med sömnbrist.

Charterplanen lyfter så tidigt att man måste upp i vargtimmen, hem kommer man först mitt i natten.

Trångt i incheckningen   fast solen inte ens gått upp. Anledningen: det blir billigare.

– Vi kör två vändor och tack vare det kan vi hålla bra priser, säger Eva Olivecrona på flygbolaget Britannia Nordic.

Redan vid femtiden på morgonen är utrikeshallen på Arlanda full med resenärer på väg till chartermål som Grekland, Spanien och Cypern.

Sömndruckna och lite ostadiga står vi lydigt i den långa incheckningskön i hopp om att kunna sova lite grand på planet mellan taxfree-erbjudanden, lottförsäljning och mat.

Flyger två vändor

Varför måste då charter innebära resande på så obekväma tider?

Förklaringen är enkel enligt Eva Olivecrona, informationsansvarig på Sveriges största charterflygbolag, Britannia Nordic.

– Om varje flygplan kör två rotationer kan vi ha dubbelt så många resenärer och då blir det mer kostnadseffektivt, säger hon.

För att hinna med två vändor till exempelvis Medelhavet startar planen tidigt på morgonen och kommer hem sent på kvällen.

Bättre på vintern

Under vintersäsongen ligger många resmål längre bort och då hinner planen bara med en vända.

Det innebär ofta bättre restider för resenärerna, men sämre tider för flygbolagen.

– Det är på sommaren vi tjänar pengar, inte på vintern, säger Eva Olivecrona.

Anna Careborg (resa@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln