Varannan pilot har somnat under flygning

Uppdaterad 2011-04-18 | Publicerad 2011-04-17

”Resultatet förvånar mig inte ett ögonblick. Det ser likadant ut här”

Varannan dansk pilot har somnat under en flygning.

Nio av tio har varit så trötta på jobbet att de har begått fel.

Fel som skulle kunna leda till en katastrof.

– Jag är orolig. Det kan mycket väl hända någonting, även om det inte behöver vara något stort, säger piloten Johan Glantz.

En undersökning som danska Politiken har gjort tillsammans med det danska pilotfacket visar att det begås allvarliga fel i cockpit. Och det alldeles för ofta.

– Det är ingen tvekan om att piloter begår fel för att de är trötta. Det kan till exempel handla om att vi inte sänker hastigheten i tid innan vi ska landa. Då har du inte tillräcklig med tid för att hinna bromsa och blir tvungen att avbryta inflygningen, säger en pilot.

Begår fel på grund av trötthet

Johan Glantz är pilot och vice ordförande i den svenska flygsäkerhetskommittén. Och han är inte förvånad över resultatet.

– Vi är trötta, och vi gör fel. Det är därför vi är två - och har checklistor att följa. Samma villkor gäller över hela Europa, och nu kommer det snart nya, ännu tuffare, arbetstidsregler inom EU, säger han.

9 av 10 piloter i den danska undersökningen säger att de har begått allvarliga fel under flygningar – fel som beror på att de är trötta. Flera av de intervjuade piloterna säger att det har hänt att de har somnat vid spakarna.

Ofta turas de två piloter som är i tjänst om att ta små tupplurar. Men det händer att båda två somnar samtidigt.

En av piloterna har ett avtal med stewarden – han eller hon kommer in i cockpit en gång i timmen för att se till att piloterna är vakna.

– Jag har somnat i cockpit, säger en pilot till tidningen.

Tar ”mikrotupplurar” under flygning

Enligt Johan Glantz kan piloten ta en "mikrotupplur" under en flygning, och låta den andra piloten ta över – men somna får piloten inte.

– Och tupplurarna utnyttjas. Det måste man nästan göra, det handlar om ren flygsäkerhet, säger han.

Piloterna arbetar ofta mellan 10 och 14 timmar varje dag – ofta fem dagar i följd. Ledigheten efter ett sådant långt skift kan i vissa fall vara bara två dagar. Och efter några dagar med långa pass kommer problemen med trötthet.

– Det blir väldigt mycket, säger Johan Glantz.

Glömde fälla ut landningsstället

En pilot berättar att han har varit så trött under en flygning att han glömt fälla ut landningsstället.

– Förhoppningsvis kan du fatta ett riktigt beslut i en kritisk situation, men det är inte säkert, säger en pilot. Han har flera gånger slutit ögonen vid tillfällen där det inte är lämpligt, eller säkert, säger han.

De piloter som Politiken har intervjuat flyger för Ryan Air, SAS, Cimber Sterling, Norweigan, Thomas Cook Airlines och EasyJet.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln