Drömresan blev till en mardröm

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-11-22

Det femstjärniga hotellet var en byggarbetsplats

Stämningen ville inte riktigt infinna sig på den romantiska och påkostade kärleksresan.

Skramlande betongblandare, ylande kapsågar, buller, damm och stank kom ivägen.

– Vi är oerhört besvikna. Kanske mest på att ingen ansvarig ville lyssna på oss, säger Anna-Lena och Sven-Olof Jacobsson från Strömstad.

Katalogens bilder utlovade lyx och havsnära idyll. Verkligheten – var en annan.

Efter att de senaste åren ha rest i budgetklass med tre barn tänkte paret unna sig en riktigt romantisk vecka i egyptiska Sharm el Sheik. Valet föll på Solresors femstjärniga och alldeles nybyggda hotell Diamond Sharm Resort – ”ett semesterparadis vid Röda havet”, som det beskrivs på Solresors hemsida.

Chocken blev total för paret när de vi ankomsten upptäckte att hotellområdet var långt ifrån färdigbyggt – snarare såg det ut som en femstjärning bygg-grop.

Betongblandare

– Poolerna var inte färdigbyggda, överallt låg det byggavfall, nakna elkablar, vattenslangar och bråte. Byggjobbarna började köra med sina kapskivor och betongblandare innan första böneuppropet på morgonen och fortsatte till sent på kvällen, säger Sven-Olof till aftonbladet.se.

På utsidan av hotellet arbetade byggjobbarna febrilt med att bland annat gjuta gångvägar, pooler och ett vattenfall.

– Det sprutades med någon thinnerlösning och där satt folk med sina barn och åt i stanken, säger Anna-Lena. Det kändes ju inte som man kunde njuta av semestern när man hela tiden såg byggjobbarna slita i värmen, suckar hon.

Samma kväll som de kom till hotellet höll paret och de övriga svenskarna – som var ytterligare åtta familjer – ett möte med Solresors representant på hotellet.

Upprörd stämning

– Det var ganska upprörd stämning. Vi krävde att få ett nytt rum på ett annat hotell, men fick veta att det inte fanns något annat, säger Anna-Lena.

Från Egypten försökte de ringa till Solresors huvudkontor i Malmö och Göteborg. Men det enda besked de fick var att om de hade klagomål att framföra skulle det göras efter hemkomsten och skriftligen.

– Vi bad gång på gång att få tala med någon ansvarig, men det var omöjligt, säger Sven-Olof. Det tycker jag är så dåligt. Är det bara på deras villkor som man ska kunna klaga? Vår resa var ju helt förstörd.

Paret hade betalat extra för ett luftkonditionerat rum med havsutsikt.

– Från balkongen hade vi utsikt över ett tak med fläktar. Och när vi slog på luftkonditioneringen stank det av cigarettrök.

På rummet skulle det finnas trådlöst bredband. Men det fungerade inte utan gästerna fick gå till ett annat hotell för att koppla upp sig.

Betalade 18 000

Tudor Dobrescu, läkare från Halmstad, var på samma hotell med sin fru. De är också besvikna och har skrivit till Solresor med ett klagomål.

– Vi betalade 18 000 kronor för en vecka där allt ingick. Men det var förfärligt. Gästerna fick gå under ställningar där det klättrade arbetare och byggde. Det är ett under att ingen fick någon hammare eller träbalk i huvudet, säger han med ett trött skratt.

Han noterade också att personalen inte tycktes ha någon erfarenhet av att jobba på hotell.

– Vi fick säga till tio gånger innan vi fick nya handdukar på rummet. Det var inte den service man kunde förvänta sig från ett femstjärning hotell.

Droppen för de redan besvikna hotellgästerna var när de på kvällen innan hemresan fick veta att de skulle ta kontakt med receptionen för att kunna byta rum.

– Då trodde jag att jag skulle bryta ihop, säger Anna-Lena Jacobsson.

Samma dag de kom hem skrev de ett klagobrev till Solresor där de bland annat kräver pengarna tillbaka, totalt nästan 16 000 kronor.

Var också ditt hotell halvfärdigt - skicka dina bilder på
"lyxhotellet"!