Alla tänker på miljön – men få gör något

Folk är inte beredda att ge upp resandet

Uppdaterad 2019-01-21 | Publicerad 2019-01-20

En ökad miljömedvetenhet tros ligga bakom resenärernas nya fokus, men det är mycket snack och liten verkstad när det kommer till klimatfrågan.

– Vi har sett att man tänker på miljön men när det väl kommer till kritan är det inte så mycket man faktiskt gör, säger Katarina Daniels på Ticket.

Det nya året har kommit igång på allvar och en första analys av 2019 års restrender visar att resenärer strävar efter miljövänlighet och genuinitet inför sina semestrar.

– Man vill söka sig bortom turiststråken och det ligger i linje med att man inte vill resa enbart för resandets skull. Gemene man har blivit så pass klimatmedveten att de tänker att en resa ska man göra för att det ska ge något mer, säger Katarina Daniels, kommunikationsansvarig på Ticket.

Hon förklarar att många vill komma nära kulturen och få uppleva de ”riktiga” delarna av landet man besöker.

Det här har gjort att folk i större utsträckning söker sig bort från de mest klassiska resmålen och de största huvudstäderna.

Mindre städer populärt

– Det har varit lite mer mindre städer i framförallt norra Europa. Några av exemplen är tillexempel Flandern som har fått ett rejält uppsving. Södra England utanför London är också populärt. Brighton till viss del men även andra städer.

Andra resmål på uppgång är tillexempel Krakow i Polen och Ljubljana i Slovenien. ”Att undvika upptrampade stigar” är ledstjärna för många turister 2019.

– Miljömedvetandet finns i bakhuvet. Har man tagit beslutet att resa så är det viktigt för ens erfarenheter. Man tar med sig mer saker hem än om man bara har legat på en sandstrand.

Få ändrar sina vanor

Men att på riktigt ändra sina resvanor verkar få vara beredda att göra.

– Inte på själva semesterresan. Vi får fler frågor kring hur man kan tänka mer miljömedvetet. Vi brukar rekommendera folk att boka hotell med en högre andel lokalanställda och äta på restauranger som gynnar den lokala näringen.

En annan trendspaning är den ”digitala detoxen” – att logga ut från nätet och sociala medier på semestern. Något Katarina Daniels misstänker kan vara kopplat till svenskarnas galopperande klimatångest.

– Det blir nästan patetiskt när man jagar likes istället för att njuta på semestern. Folk väljer att verkligen logga ut för att kunna njuta av resan. Det är inte lika trendigt att lägga ut semesterbilder på det sättet.

De starkaste restrenderna 2019

Fyra av de tydligaste trenderna enligt Tickets spaning för det nya året.

  • Autencitet – man vill komma nära den lokala kulturen och undvika turiststråken.
  • Variation – fler vill kunna kombinera sin solsemester med exempelvis träning eller andra aktiviteter. Många väljer till exempel resmål där det finns både stad och strand. Miami ökade i popularitet under 2018 och ser ut att göra det i år också.
  • Secondary cities – fler väljer att åka till lite mer outforskade städer istället för att välja huvudstäder. Som Krakow istället för Warsawa och Lyon istället för Paris.
  • Digital detox – att visa upp varenda snutt av semestern på Instagram har blivit något ”fult”. Istället vill folk koppla ner sig och njuta av sin resa.

Följ ämnen i artikeln