Dubblerad ersättning för förstörd semester

Uppdaterad 2012-01-27 | Publicerad 2012-01-21

ARN kör över charterjätte – barnfamilj får tillbaka 26 000 kr

Stranden i Thailand var obrukbar i dagar på grund av en festival Fritidsresor inte informerat om.

Thailandssemesterns första vecka var fantastisk.

Men vecka två havererade allt då 20000 festivalbesökare invaderade stranden.

Nu har fem familjer fått rätt mot Fritidsresor, som av Allmänna reklamationsnämnden rekommenderas att mer än dubblera skadeståndet till resenärerna.

Ersättningen hamnar nu på mellan 6000 och 26000 kronor, motsvarande en fjärdedel av resans pris, för de familjer som valde att driva frågan vidare till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

En av dem var Staffan Engdegård från Onsala. Han åkte med sin hustru och två små barn till ön Koh Samet på en tvåveckors-semester i februari förra året.

Där ligger Fritidsresors Blue Village-anläggning fint på stranden, en resort som marknadsförs till familjer som vill ha avkoppling.

”Väldigt barnvänligt”

– Och Koh Samet är en fantastisk ö, hotellet ligger på öns bästa strand och det är väldigt barnvänligt, säger Staffan Engdegård.

Men den lugna tillvaron avbröts abrupt efter en vecka. Då ankrade ett stort skepp upp vid stranden, utrustning lastades av och ett helt festivalområde började byggas, ljudanläggningar testades och efter några dagar kulminerade det i en helnattsfestival som lockade minst 20000 besökare.

– Stranden var obrukbar flera dagar före festivalen, och flera dagar efteråt av allt skräp, både i vattnet och på land, säger Staffan Engdegård.

Fritidsresor visste om festivalen i förväg men gjorde en missbedömning av hur mycket resenärerna skulle bli störda, och turisterna fick därför ingen varning.

Lågt skadestånd

Klagomålen från de många svenskarna på hotellet, som har 155 rum, var många. Fritidsresor erkände sitt misstag, beklagade den bristande informationen och betalade på plats ut en form av skadestånd. Ett par som köpt en resa för totalt cirka 25 000 kronor fick exempelvis 3000 kronor.

De flesta resenärer nöjde sig med den uppgörelsen, vilket de kanske inte skulle ha gjort.

Tog ärendet vidare

De fem familjer som tog ärendet vidare till ARN har nu i linje med nämndens rekommendation fått ett skadestånd som motsvarar 25 procent av resans pris – mer än dubbelt så mycket pengar som erbjöds på plats. Exempelvis får den familj som erbjöds 6500 kronor nu i stället totalt 15000 kronor.

Följ ämnen i artikeln