En förstörd resa kan ge ersättning

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-17

Flest missnöjda kunder får pengar tillbaka
av Solresor

Även om de flesta resor blir bra finns det alltid de som blir fruktansvärda.

Och vissa resebolag är mer benägna att ge kunden pengar tillbaka än andra.

Solresor kommer överens med klagande kunder mer än sex gånger så ofta som Ving.

Uno Widström.

Aftonbladet Resa har kartlagt anmälningarna till Arn, Allmänna reklamationsnämnden, gällande Ving, Fritidsresor, Apollo, Solresor och Detur mellan 1 september 2007 och 31 augusti i år.

Av 400 anmälningar ledde 37 stycken, nästan tio procent, till en fällning med prisavdrag eller utbetalat skadestånd som följd. Fritidsresor toppar listan på tolv sådana fällningar medan Solresor klarade sig med bara en.

Gör upp i godo

Det skiljer också stort när det gäller hur ofta ett bolag själv väljer att ge kunden rätt. För en stor del av anmälningarna klaras upp innan de hamnar för ett avgörande i Arn, genom att bolaget och kunden kommer överens på egen hand.

När Ving kom överens med kunden i knappt 6 procent av de anmälda fallen gjorde Solresor det i drygt 37 procent.

– Det här är siffror vi är stolta över. Vi väljer många gånger att komma överens med kunden även om vi anar att Arn senare skulle kunna döma till vår fördel. Det är viktigare att kunden blir nöjd och fortsätter att vara kund än att vi får rätt, säger Pauline Berndtsson, informatör på Solresor.

Få fällningar

Magdalena Öhrn, informationschef på Ving, anser att det viktigaste är det låga antalet fällningar.

– Få fällningar är ett bevis på att vi är rätt ute när vi beslutar om ersättningsnivåer, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Är ni hårdare gentemot era kunder än vad era konkurrenter är?

– Nej, men bland krävs det att en oberoende part, det vill säga Arn, avgör vem som har rätt. I de ärendena har vi inte lyckats nå en lösning hur mycket vi än försöker, säger Magdalena Öhrn.

Missnöjd med ersättning

Uno Widström, 78, från Skövde är en av 674 personer som hittills i år anmält en researrangör till ARN.

Han erbjöds 10 000 kronor i ersättning efter en misslyckad kryssning med Royal Caribbean men valde att gå vidare då ersättningen var betydligt lägre än vad han räknat med.

– Jag är inte alls överens med arrangören och hoppas att Arn ska ge mig rätt till en större summa. Strulet gjorde att vi missade tre dagar av kryssningen, säger han.