Hitta rätt i flygkaoset

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-04-21

Så får du hjälp och ersättning – svaren på de vanligaste frågorna

Röken från askmolnet skingras – åtminstone tillfälligt.

Efter sig lämnar det miljardförluster för flygbolagen, miljontals strandsatta resenärer och tiotusentals inställda flyg.

RESA reder ut de vanligaste frågorna efter vulkankaoset.

Vems skyldighet är det att jag kommer hem om jag blir strandsatt?

Konsumentverket svarar: Det är flygbolagets skyldighet att du kommer hem. Har du accepterat att få pengarna tillbaka får du ta dig hem själv på egen bekostnad. Har man köpt en paketresa har man ännu starkare skydd, då är det researrangörens skyldighet att få hem dig.

Vem ersätter mig för extra kostnader som mat och hotellnätter?

Konsumentverket svarar: Reser du med ett flygbolag hemmahörande i EU har du enligt EG-förordningen rätt att antingen få pengarna tillbaka för den inställda flygningen eller bli ombokad på närmast möjliga avgång. Då har du även rätt att få assistans, alltså mat, dryck, övernattning och tillgång till telefon och fax. Reser du inte med ett EU-flygbolag får du höra med dem om de ersätter dig.

Hur länge måste flygbolagen betala mitt hotell?

Konsumentverket svarar: EG-förordningen säger att flygbolagen måste se till att passagerarna har mat och husrum tills de fraktats hem (så länge du inte valt att få pengarna tillbaka, då måste du ta dig hem på egen hand). Men gränserna har aldrig testats förrän nu. Situationen kan bli väldigt ansträngd för flygbolagen.

Får jag ersättning för förloradarbetsinkomst?

Konsumentverket svarar: Det finns möjligheter att kräva skadestånd normalt sett, men som det ser ut i dag är situationen utanför flygbolagens kontroll och därför har du små möjligheter att kompenseras för förlorad arbetsinkomst.

Vågar jag boka en resa nu?

Konsumentverket svarar: Det finns inga skäl till att man ska låta bli att resa. Utifrån den information som finns måste man fatta ett eget beslut. Prata med det resebolag du vill åka med och fråga hur de ser på situationen. Ställ de frågor du är orolig för, till exempel om de tror att de kommer gå i konkurs.

Vad händer om jag bokat en biljett hos ett flygbolag som går i konkurs?

Konsumentverket svarar: Du bör vända dig till flygbolaget men rent praktiskt finns inga pengar kvar. Har man har köpt biljetten med betalkort kan man kolla om kortets försäkring täcker det. Har man köpt på kreditkort kan man kräva tillbaka pengarna från kreditgivarna till exempel banken eller kortföretaget.

Vad gäller om jag bokat en resa och den inte blir av?

Konsumentverket svarar: Du ska kunna välja mellan att få pengarna tillbaka eller boka om den till ett senare tillfälle, enligt EG-förordningen.

Vågar man flyga nu?

Gunnar Mandahl, pilot, svarar: Ja, men det beror på var och när. Man får lita på myndigheternas bedömning. Om ett kommersiellt plan med passagerare lyfter så är det säkert.

Varför flyger man inte under eller över askmolnen?

Luftfartsverket svarar: Man borde kunna göra det men problemet är att man inte vet exakt var molnet befinner sig. Dessutom, om det börjar regna kan det föra med sig askan och påverka flygplanet trots att det befinner sig långt under molnet.

Vilka alternativ finns det till flyg om jag ska resa i Europa?

Tåg: SJ bokar resor från Sverige till utlandet, däremot inte inte om du redan är utomlands. Men på den tyska järnvägens sajt kan du boka tågresor i hela Europa oavsett var du befinner dig.

www.bahn.de

www.sj.se

Buss: Inom Norden har Swebus express ett linjenät, och utanför Norden samarbetar de med bussbolagen Eurolines, Gullivers och Bohemialine. Vänd dig till respektive lands bokningskontor för att köpa biljetter.

www.swebusexpress.se

www.eurolines.se

Portal om busslinjer i Europa:

www.eurocheapo.com/bus/buslines.php

Färjor: Rederier som har färjetrafik från Sverige söderut:

www.stenaline.se (Danmark, Tyskland och Polen)

www.ttline.se (Tyskland)

www.unityline.se (Polen)

www.polferries.se (Polen)

Samlingssajter för färjelinjer i Europa:

www.aferry.se

www.ferrylines.com

Kaoset i siffror

Det här har vulkanaskan ställt till med

1,8 miljarder kronor per dag beräknar branschorganisationen IATA att de drabbade flygbolagen har förlorat.

50–90 miljoner kronor i förlust beräknar SAS att man gjort per dag.

313 flygplatser, det vill säga 80 procent av Europas flygplatser, stängdes ned när det var som värst.

4 miljoner resenärer beräknas ha blivit strandsatta hittills, av dem är över 100?000 svenskar.

14?000 avgångar genomfördes i Europa i tisdags, enligt Eurocontrol. En vanlig tisdag skulle 28?000 flyg ha avgått.

5–6 dagar kommer det att ta innan flygtrafiken är helt återställd i Europa igen, enligt flygplatsorganisationen ACI Europe.

Följ ämnen i artikeln