Kinesiskt flygbolag vill införa ståplatser

Publicerad 2015-02-04

Frågan om ståplats på flyget har varit uppe tidigare.

Då var det Ryanair som drev den.

Nu får det irländska lågprisbolaget stöd från en kinesisk lågpriskollega.

Spring Airlines hoppas få tillstånd att införa ”ståstolar”.

Ryanairs kontroversielle vd Michael O´Leary lanserade idén redan för fem år sedan och var som vanligt drastisk i sitt ordval.

– Ett plan är ju bara en buss med vingar. Om ett plan kraschar, Gud förbjude, så kommer säkerhetsbältet inte att rädda dig. Du behöver inte säkerhetsbälte på Londons tunnelbana och du behöver inte säkerhetsbälte på tåg som kör i 200 kilometer i timmen.

Nu får O´Leary medhåll av Wang Zhenghua, chef för det framgångsrika kineiska lågprisbolaget Spring Airlines.

– För ett billigare pris borde passagerare ha möjlighet att gå ombord på ett plan som man går på bussen ... inget incheckat bagage, ingen mat, inget vatten, säger Zhenghua.

20 cm mindre benutrymme

Han är dock betydligt mer noga när det gäller vikten av säkerhetsbälte än Michael O ´Leary.

– Mer ”stående” placering skulle utöka ett plans passagerarkapacitet med 40 procent. Det är precis som barstolar. Säkerhetsbältet är viktigast av allt och ska fortfarande vara fastspänt runt midjan, säger han enligt brittiska The Telegraph.

2010 lanserade den italienska designfirman Aviointeriors en flygstol, The Skyrider, som delvis skulle kunna uppfylla Ryanairs och Spring Airlines önskemål.

Den fungerar, som namnet antyder, ungefär som en hästsadel och krymper benutrymmet från det som oftast är 75-80 cm till 58,5 cm, något som i sin tur ger utrymme för fler stolrader.

Vem blir först?

Andra problem att lösa är nödutgångarna. Med ännu fler passagerare ombord, hur skulle det fungera? Luftfartsmyndigheterna har stenhårda krav bland annat på hur lång tid det ska ta att evakuera ett plan.

Samtidigt tittar framför allt lågprisbolagen på möjligheterna att utöka passagerarkapaciteten för kortare flygningar, en till två timmar i luften.

Malaysiska Air AsiaX vill till och med introducera liggstolar för kombinationen lågpris och långdistans.

Frågan är vilket flygbolag som blir först med en verkligt kreativ lösning på det där med ”ståplats på flyget”..?

Följ ämnen i artikeln