Passagerare tvingades stå fem timmar på flyget

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-09-30

Fick sätta sig i gången vid turbulens – utan bälten

Ståplats på flyget är redan här.

Sex passagerare tvingades nyligen att stå i fem timmar ombord på ett plan.

Bara när det blev turbulens fick de sätta sig ned på golvet i gången – och förstås då utan säkerhetsbälten och flytvästar.

När Ryanairs kontroversielle chef Michael O´ Leary för ett tag sedan lanserade idén om ståplats på flyget under kortare turer väckte det en infekterad debatt.

Sex ryssar har redan hunnit testa förslaget.

Det hände den 24 september ombord på Tatarstan Airlines flight från den turkiska semesterorten Antalya till Ekaterinburg, som tidigare hette Sverdlovsk och är Rysslands femte största stad.

Bytte till mindre plan

Problemet uppstod när Tatarstan Airlines i sista stund bytte ut det ordinarie planet till Ekaterinburg mot ett mindre.

Då fanns det helt enkelt inte tillräckligt många stolar. Passagerarna ställdes i det läget inför två val.

1. Vänta i sju timmar på nästa flight.

2. Ståplats ombord på det mindre planet.

Sex passagerare nappade på förslag nummer två.

Krävde 34000 kr – fick 1500

– När planet flög genom turbulens fick de sätta sig ned i gången där de naturligtvis inte hade några säkerhetsbälten, säger en anonym passagerare till brittiska Daily Mail.

– Kabinpersonalen sa också att de skulle ha sina barn på knäna, men barnen var för stora för det.

Efteråt vände sig arga passagerare till den resebyrå, Anex-Tour, som bokat flighten.

De sex ståplatsresenärerna krävde var och en drygt 34000 kronor i ersättning men har så här långt fått nöja sig med 1500 kronor.

Flygbolaget riskerar påföljder

Evgenia Fedorova, talesman för Anex-Tour, försvarar resebyrån med motiveringen att passagerarna kunde inväntat det senare planet.

– Men alla ville flyga tillbaka trots de obekväma villkoren.

Tatarstan Airlines vägrar kommentera innan den redan påbörjade utredningen av incidenten är klar.

Men både resebyrån och flygbolaget kan räkna med påföljder.

Följ ämnen i artikeln