Det här gäller när priset på resan ändras

Publicerad 2014-07-12

Det är okej för resesajter att ändra priset efter att bokningen är gjord. Men bolaget måste berätta att den risken finns i villkoren.

– Jag kan ha förståelse för att folk känner sig lurade, säger Bo Helin på Allmänna reklamationsnämnden.

För de flesta faller det sig nog naturligt att tänka att det priset som anges för en resa också är priset resenären i slutändan betalar. Så enkelt behöver det dock inte vara.

I resesajternas beställningsvillkor finns skrivelser som anger att priset kan förändras en viss tid efter att beställningen är genomförd.

– Det finns reglerat i lag vad man får göra när det gäller paketresor. Det är tillåtet att ändra priset under vissa omständigheter, om villkoren anger det, säger Bo Helin, beredningsjurist på Allmänna reklamationsnämnden.

"Lagen ger bolagen rätt"

Sådant som kan motivera en prishöjning är höjda transportkostnader eller växelkursförändringar.
Om det är mindre än 20 dagar kvar till avresa får dock priset inte höjas.

– Jag kan ha förståelse för att folk känner sig lurade. Men lagen ger bolagen rätt att göra vissa ändringar, säger Bo Helin.

Måste vara skäliga

Förändringarna måste dock vara skäliga.

– Den som upplever att en prishöjning varit orimlig kan vända sig till oss, säger Bo Helin.

Varje år hanterar Allmänna reklamationsnämnden ärenden där resenärer råkat ut för att priset ändrats efter att en resa beställts.

– Jag kan inte säga exakt hur många fall det är, men det händer då och då, säger Bo Helin.