Blod, bajs och mögel

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-01-14

Inspektion avslöjade snusk på budgethotell

LONDON. Blod på täcket, stänk av kiss och bajs över toaletten och mögel i madrassen.

Det är bara något av det som ett par hemliga hotellinspektörer hittade på flera undersökta lågprishotell i Manchester och London.

– Vi väntade oss inte att hitta rum som var så dåliga, säger researchern Amanda Diamond.

värsta kedjan På hotell Ibis Euston i London fann teamet äckligaste toaletten.

Med bistrare ekonomiskt klimat väntas den kommande semesterperioden bli rena guldgruvan för Storbritanniens stora lågprishotellkedjor. Britterna själva förväntas i större utsträckning semestra på hemmaplan och lågprishotellen förbereder sig därtill på en anstormning av europeiska turister.

Med det som bakgrund bestämde sig resemagasinet Which? att undersöka rumsstandarden på några av de största lågpriskedjorna. En reporter och en mikrobiolog checkade in anonymt på totalt 16 slumpvis utvalda hotell och det de fann var – avskräckande.

”Rent rum borde vara garanti”

Sämst betyg fick de undersökta Ibishotellen. På ett Ibis i Manchester var madrassen så nedsölad att tyget hade börjat vittra sönder och möglade. På ett annat Ibishotell i staden var täcket nedstänkt med blod.

På Ibis Euston i London hittade teamet den äckligaste toaletten. Kanten på toalettskålen var nedstänkt med kiss och bajs och det hade även runnit kiss ner på golvet. Där låg det förövrigt både avklippta naglar och matrester.

Men även flera hotell som tillhör kedjan Travelodge fick underkänt på städning och standard – både i Manchester och London.

– Även om vi bara har gjort ett stickprov så väcker vår undersökning farhågor om hygienen på vissa budgethotellkedjor, säger Lorna Cowan, redaktör på Which? till The Guardian. På en del av hotellen har man klarat av att hålla nivån, men betalande gäster borde åtminstone vara garanterade ett rent rum.

Ibis lovar bättring

En talesman för Ibis i Storbritannien säger att man är mycket besviken på de resultat som undersökningen fått fram, men lovar bättring:

– Vi har vidtagit åtgärder för att försäkra oss om att vi ska kunna tillhandahålla den standard som våra gäster har rätt att kräva.

Travelodge säger i ett uttalande:

– Våra sex miljoner gäster ska alltid förvänta sig en hög kvalitet. Den här undersökningen har visat på ett fåtal fall där vi var tvungna att bättra oss.

Följ ämnen i artikeln