Lyxkryss à la Nordkorea

Uppdaterad 2013-06-07 | Publicerad 2011-09-02

Premiär för ny linje som ska locka utländska turister

Ett gammalt rostigt lastfartyg. Med madrasser på golvet. Och en dansande servitris som kvällsunderhållning.

Välkommen på nordkoreansk lyxkryssning!

M/S Mangyongbong är ett gammalt lastfartyg på knappt 10000 ton som nu omvandlats till kryssningsfartyg. Lätt rostigt och slitet.

Trenden i kryssningsvärlden är större, fräckare och lyxigare.

Men det är tydligt att denna trend inte nått Nordkorea, skriver brittiska Daily Mail.

I veckan invigdes landets första kryssningsfartyg. M/S Mangyongbong är dock långt ifrån någon Queen Elizabeth eller Oasis of the Seas. Här handlar det om en en ganska rostig, före detta lastbåt som omvandlats till kryssare.

Fartyget ska ta besökare från den slitna hamnen Rajin i staden Rason till vackra Mount Kumgang, även kallad Diamond Mountain, nära gränsen till Sydkorea.

Sydkorean sköts ihjäl

Tidigare var det mest sydkoreanska turister som hittade hit, sedan Hyundai öppnat en spa- and golfanläggning här 1998. 

Men efter in incident 2008, när en sydkoreansk turist sköts till döds av nordkoreanska vakter, har strömmen av turister från Sydkorea sinat.

Nu siktar Nordkorea på att locka turister från andra länder, framförallt Kina.

– Vilken nationalitet som helst är välkommen hit, sa Hwang Chol-nam, vice borgmästare i staden Rason, i ett tal på kajen innan han avseglade med fartyget på premiärkryssningen i veckan.

– Om något utländskt företag är intresserat av att organisera resor hit behöver de bara kontakta oss.

Turister slipper visum

Rason är en region som tillåter utlänningar att komma dit utan visum. Dock måste besöket organiseras genom en av myndigheterna godkänd lokal resebyrå och besökaren får snällt lämna sin mobiltelefon kvar i Kina före inresa i Nordkorea.

När M/S Mangyongbong tuffade ut från hamnen fanns 130 passagerare ombord.

På kajen jublade 500 människor och viftade med flaggor. Till feststämningen bidrog även karnevalsmusiken som strömmade ur högtalare placerade på taket till två minibussar på land, rapporterar Daily Mail.

Glöm läckra bufféer

Den som vill göra den 21 timmar långa sjöresan får vara beredd på enkla förhållanden ombord. Hytterna är närmast att liknas vid sovsalar och en del tvingas sova på golvet.

Smörgåsbord? Glöm det. Här serveras enkla rätter i rostfria metallkärl.

På en vägg hänger en metallplakett från 1972, som stolt förkunnar att Kim Il Sung besökte fartyget det året. Men förutom röda affischer med visdomsord från den forne diktatorn och nordkoreanska flaggor är det sparsamt med färgklickar ombord.

Även den sämsta Östersjöfärja framstår som en orgie i lyx.

Ska locka 4000 – om dagen

Myndigheterna utlovar dock ett lyxigare fartyg som ska kunna ta upp till 900 passagerare, kanske redan nästa år. Målet är att locka 4000 besökare per dag till regionen under högsäsong, jämfört med 500 nu.

– Jag tror att kryssningarna kan bli populära, bara priserna hålls låga, säger Wang Zhijun, en kinesisk hotellägare som var med på premiärkryssningen.

Runt motsvarande 2000 kronor för en femdagarsresa med all inclusive tycker han är rimligt.

Ett New York-baserat företag lär redan ha skrivit kontrakt med Nordkorea om att ordna resor till Mount Kumgang.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln