Nu avslöjas sanningen om Air France flight 447

Publicerad 2012-06-12

Men redan öppet bråk om haveriutredarnas slutrapport

Samtliga 228 människor ombord dog när Air France-planet störtade i Atlanten natten mot den 1 juni 2009.

Den mystiska flygkatastrofen har i flera år gäckat utredarna.

Men den 5 juli kommer slutrapporten om vad som fick Air France Airbus A330 mellan Rio de Janeiro och Paris att störta i havet 2009.

En rapport som redan är ifrågasatt eftersom flygplanstillverkaren och flygbolaget öppet bråkat om innehållet.

Enligt tv-bolaget ABC News kommer tre orsaker till katastrofen att stå i fokus när undersökningen släpps.

Piloterna gjorde fel.

Underhållsfel.

Konstruktionsmiss.

Planet hade lyft den 31 maj 2009 från Galeão International Airport i Rio de Janeiro på väg mot Paris-Charles de Gaulle Airport.

Ombord fanns tolv i besättningen, varav tre piloter, samt 216 passagerare.

Olika teorier

Samtliga omkom, däribland tre svenska medborgare, när planet slog i havet natten mot den 1 juni.

Först i maj 2011, nästan två år efter olyckan, hittades de svarta lådorna på flera kilometers djup i Atlanten.

Till en början försökte Air France förklara olyckan med att ett blixtnedslag träffat planet.

Den teorin avskrevs snabbt och tillverkaren Airbus lutade i stället åt ett pilotfel som lett till aerodynamisk överstegring, att piloterna helt enkelt flög i för låg hastighet i ett oväder.

Piloterna pekades ut

Den 29 juli 2011 släpptes så delar av haveriutredningen och även den pekade på felbeslut av piloterna som huvudorsak till katastrofen.

Tvärtemot praxis hade kaptenen ombord, den 58-årige Marc Dubois, beordrat de två andra piloterna att flyga rakt in i ett åskväder med tillhörande turbulens. Andra flyg samma natt valde att flyga runt ovädret.

Kaptenen drog sig sedan tillbaka till vilkabinen. Enligt uppgifter hade han där sällskap av sin älskarinna, en ledig flygvärdinna. När de båda andra piloterna kallade på hjälp dröjde han med att återvända till cockpit.

Instrument visade fel

Väl tillbaka möttes han av de båda andra piloternas besked: ”Vi vet inte vad som händer!” Men inte heller Dubois lyckades lösa problemet med instrumentens både korrekta och felaktiga uppgifter innan planet kraschade mot vattenytan 160 kilometer utanför Brasiliens kust.

Huvudteorin är att pitotröret, det instrument som mäter flygplanets hastighet, frös och därigenom kopplade ur autopiloten så att den relativt oerfarne andrepiloten fick ta över spakarna medan kaptenen befann sig i vilkabinen.

Air France hade på Airbus uppmaning börjat byta ut pitotrören på sina plan men ännu inte hunnit åtgärda detta på olycksplanet.

Hade kapten älskarinna ombord?

Stämmer den olycksteorin hade planet hamnat i så kallad stall och därefter börjat falla mot havet 11000 meter ned trots att mätinstrumenten visade helt andra data.

En sak som haveriutredningen redan slagit fast trots öppen kritik däremot ”Vi tänker inte utreda kapten Dubois privatliv.”

Med detta beslut får vi heller inte veta om kaptenen verkligen befann sig i vilkabinen tillsammans med sin älskarinna, vilket flera uppgifter gör gällande, när planets olycksspiral tog sin början.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln