Här lyfter Airbus nya superplan

Uppdaterad 2013-06-17 | Publicerad 2013-06-14

A350 XWB tar upp kampen med Boeings Dreamliner

Nu är Airbus senaste passagerarplan i luften.

Strax efter klockan tio på fredagen lyfte A350 XWB för första gången från marken.

Tusentals åskådare hade samlats kring flygplatsen i Toulouse i södra Frankrike för att följa starten.

Under stort jubel från både åskådare och Airbuschefer lyfte planet för den första testflygningen. Ombord fanns sex personer: två piloter och fyra ingenjörer.

Det dröjer dock innan flygplanet sätts i passagerartrafik. Först i slutet av 2014 hoppas Airbus att kunna leverera de första exemplaren av Airbus 350 XWB (som står för Xtra Wide Body).

Men förseningar av nya flygplansmodeller är snarare regel än undantag.

Finnair har beställt – SAS tvekar

När Boeing till slut levererade de första 787 Dreamliner-planen hösten 2011 var de mer än två år förseande, sedan olika problem tillstött under testflygningar.

Bland de bolag som beställ Airbus 350 finns Finnair, medan Norwegian satsat på Dreamliner. SAS väntas ta beslut senare i år om man ska satsa på Airbus eller Boeing som ersättare för den nuvarande, åldrande långdistansflottan, som består av Airbus-plan.

Airbus 350 är, liksom Boeing 787 Dreamliner, delvis byggd i kompositmaterial istället för bara metall. Allt för att spara vikt, ge längre räckvidd och dra mindre bränsle.

Första flygturen under torsdagen pågick i cirka fyra timmar, sedan landade planet igen i Toulouse utan problem. Och firandet fortsatte på plattan, där besättningen hyllades som hjältar som flugit till månen – minst.

Airbus 350 XWB 900

Längd: 70 m.

Bredd (flygplanskroppen): 6 m.

Bredd (mellan vingspetsarna): 65 m.

Höjd: 17 m.

Räckvidd: 15000 km.

Passagerare: 314 i tre klasser.

Premiär: preliminärt hösten 2014.

Listpris: 288 miljoner dollar (knappt 2 miljarder kronor).

Antal modeller: 3 (utöver 900-modellen kommer 800 med 276 stolar och A350-1000 med upp till 369 stolar).

Antal beställda: Cirka 800.

www.a350xwb.com

Boeing 787-8 Dreamliner

Längd: 57 m.

Bredd (flygplanskroppen): 5,7 m.

Bredd (mellan vingspetsarna): 60 m.

Höjd: 17 m.

Räckvidd: 15200 km.

Passagerare: 210-250.

Första flygturen: December 2009.

I trafik: Oktober 2011.

Listpris: 207 miljoner dollar (cirka 1,4 miljarder kronor).

Antal modeller: 3 (utöver 787-8-modellen kommer 787-9 med 250-290 stolar och 787-10 med 323 stolar).

Antal beställda: cirka 900.

www.beoing.com

Följ ämnen i artikeln