Stenas nya superfärja

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-06-08

Störst i världen i sitt slag men kommer inte till Sverige

Världens största färja går nu mellan Holland och England.

Och det är Stena Line som står bakom satsningen.

Fem miljarder kronor plöjer bolaget ned i två nya superfärjor.

Stena Hollandica gjorde sin jungfrufärd den 16 maj mellan Hoek van Holland och Harwich, en rutt som tar drygt sex timmar. I veckan döptes hon i Holland av prinsessan Margriet.

Färjan är byggd av ett varv i tyska Wismar och kan ta 300 långtradare, 230 personbilar samt 1 200 passagerare. Samma kapacitet får även den andra färjan, Stena Britannica, som tas i bruk i höst.

Kommer inte till Sverige

– Vi är i framkant när det gäller fartygsutveckling och det är ett oerhört spännande år vi har framför oss. Vi är övertygade om att det här kommer att bli mycket bra för våra kunder och något som kommer att stimulera både resande och frakt på våra linjer, säger Gunnar Blomdahl, Stena Lines vd.

Trots att de två nya superfärjorna kommer att trafikera Engelska kanalen får ändå linjerna från Göteborg till Tyskland ett lyft. De färjor som hittills gått på rutten Hoek van Holland–Harwich, som också heter Hollandica och Britannica, flyttas succesivt över till Göteborg–Kiel, där de ersätter färjorna Stena Germanica och Stena Scandinavica.

De färjorna flyttas och uppgraderas i sin tur till rutten Karlskrona-Gdynia där de ersätter Stena Baltica och chartrade Finnarrow.

Minskade utsläpp

Totalt kostar Stena Lines satsning kring åtta miljarder kronor.

En miljövinst finns också inbyggd – superfärjornas miljöfarliga utsläpp kommer att minska med 30 procent.

– Med de nya fartygen kan vi erbjuda ökat utbud och bättre service för båda våra verksamhetsområden, passagerare och frakt, säger Gunnar Blomdahl.

Följ ämnen i artikeln