Ny Ryanairavgift – för ”framtida förseningar”

Uppdaterad 2018-07-12 | Publicerad 2011-03-31

Lågprisbolaget Ryanair har hittat ett nytt sätt att ta betalt av sina passagerare.

Från och med måndag den 4 april har företaget en obligatorisk avgift på två brittiska pund, motsvarande 20 svenska kronor.

Pengarna ska gå till att bekosta ”framtida orättvisa förseningar”.

Låter det luddigt?

Tänk askmolnet över Island.

Flygledarstrejk.

Eller snökaos.

892 miljoner

Enligt ett pressmeddelande är budgetbolaget Ryanairs nya ersättningsavgift på 20 kronor per person till för att täcka kostnader för "orättvisa och diskriminerande utbetalningar till strandsatta passagerare” som till exempel blir fast på en flygplats när planet av någon anledning inte kan lyfta.

Enligt Ryanair har bolaget de senaste året haft omkostnader på 892 miljoner kronor på bland annat inställda flyg, förseningar och kompensationer till kunder i liknande situationer.

”Uppenbart orättvist”

Pengar som Ryanair anser att de absolut inte ska stå för.

– Det är helt uppenbart orättvist att flygbolagen tvingas bistå passagerarna med mat och boende, i dagar och ibland även veckor, bara för att regeringar stänger sina luftrum eller för att flygledare reser sig och lämnar sina jobb, eller för att inkompetenta flygplatser inte klarar av att skotta bort snö, säger Ryanairs vd Stephen McNamara.

”En rökridå”

Han refererar då till askmolnskrisen i april 2010, ATC:s flygledarstrejk i Europa förra sommaren, samt snöovädret som lamslog stora delar av det norra halvklotet dagarna runt jul i fjol.

– Medan vi beklagar införandet av denna avgift så måste de extraordinära kostnader som har påtvingats oss återkrävas från passagerarna.

Rivaliserande flygbolag som den brittiska tidningen Daily Mail talat med avfärdar dock lågprisbolagets nya avgift som trams och kallar det ”en rökridå för att dölja nya bränsleavgifter”.

Följ ämnen i artikeln