Stopp för lockpris i resebranschen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-28

Hård kritik mot marknadsföringen

Konsumentverket kräver i sin nya vägledning att reseföretagen ska ha ett visst antal platser billiga platser i planen för att få marknadsföra dem.

Flygbolagen har fått hård kritik för att de inte har tillräckligt många platser när de annonserar om riktigt billiga flygbiljetter och att det inte alltid har framgått av marknadsföringen.

Konsumentverket kräver att det i fortsättningen ska framgå hur många platser det faktiskt finns. Eller också ska företagen garantera att det finns minst tio billiga flygstolar per dag på destinationer med upp till tre avgångar per dag. Om det är fler avgångar ska det finnas minst 25 billiga flygstolar per dag.

- Vi vill med denna vägledning skapa större klarhet för bolagen om hur de ska ange sina priser för att inte konsumenterna ska få överdrivna förhoppningar om att hitta resor till flygpriser som inte finns. Annonseringen får inte vara alltför svepande utan måste återspegla ett verkligt utbud hos flygbolaget, säger Marianne Åbyhammar, ställföreträdande konsumentombudsman.

Verket kräver också att även de lägsta priserna i annonserna ska vara totalpriser, inklusive skatter och obligatoriska avgifter.

TT

Följ ämnen i artikeln