”Flyg inte med Ryanair”

Publicerad 2011-06-09

Norska konsumentrådet: Följer inte våra beslut

Ryanair får nu svidande kritik av det norska konsumentrådet.

Forbrukerrådet går så långt som att avråda norrmännen från att flyga med det irländska lågprisbolaget.

Anledningen är att myndigheten inte anser att Ryanair lever upp till de rättigheter passagerarna har.

Detta gäller i första hand kraftigt försenade eller helt inställda flyg.

Den norska nämnd som tar emot klagomål fick i fjol ta emot 183 klagomål mot Ryanair.

I 88 av fallen fick resenären helt eller delvis medhåll av Forbrukerrådet, men i 15 av dessa fall menar nämnden att Ryanair inte följt besluten.

Sämst i klassen

– De allra flesta flygbolagen följer rekommendationerna. Det är viktigt att folk inser att Ryanair är i särklass när det gäller att inte följa besluten, säger Anne Haabeth Rygg, transportdirektör på Forbrukerrådet.

Ryanair stod för 10 av de 15 fall där resenären fick rätt, men där alltså bolaget inte följt besluten.

Continental Airlines stod för två och Thai Airways, Lufthansa och KLM för de övriga tre.

Anne Haabeth Rygg gör en drastisk jämförelse i sammanhanget:

– Det är som om du köper en tv som inte fungerar och så säger butiken bara: ”Det var ju synd” och sedan gör man inget.

Ryanair Helt fel

Ryanair slår dock tillbaka mot den norska kritiken.

– Nämnden felinformerar passagerarna om vilka kompensationskrav de har rätt till. Ryanair opererar inom de juridiskt bindande villkoren som passagerarna går med på när de bokar biljett och även EU-förordningen, säger Ryanairs presschef Stephen McNamara.

Ryanair anser också att bolaget inte är ersättningsskyldigt i samband med händelser som ligger utanför bolagets kontroll, typ askmolnet eller andra oförutsedda störningar.

Tvisten mellan Forbrukerrådet och Ryanair kan till slut hamna i rätten.

– Det är något som vi avhandlat, men det hela är inte avgjort än, säger Anne Haabeth Rygg.

Följ ämnen i artikeln