Internet allt viktigare för resenären

Publicerad 2011-04-29

Vårens hetaste restrender

Att ha tillgång till mejl och sociala medier, även på semestern, blir allt viktigare för svenskarna.

Var fjärde svensk delar nu med sig av sina semester­bilder på Facebook.

Och allt fler kräver internet på hotellrummet.

Där har ni två av flera nya trender bland semestrande svenskar.

Det är resebyrån Ticket som genomfört sin reseundersökning Ticket Collection för våren 2011.

I den ryms en del nya trender jämfört med tidigare års semestervanor bland svenska turister.

Sociala medier är en sådan. Att dela med sig på Facebook till släkt och vänner står högt på listan.

Resor ger status

Tre procent av de som svarat på enkäten är till och med så ärliga att de svarat att det är en statusmarkör att visa upp att man är ute och reser. Två procent är lika ärliga åt andra hållet, det vill säga de tar inga bilder alls under semestern.

Några andra nya trender:

Internet på rummet och helst trådlöst, ett krav Ticket förutspår kommer att öka de närmaste åren. Dels för att föräldrarna ska kunna jobba lite, dels för att locka med tonåringarna på resan.

Kombinationsresor kommer starkt. Man vill både kunna bada och sola en vecka och sedan kanske uppleva storstad den andra veckan.

Hälso- och träningsresor blir allt populärare och charterbolagen är inte sena att följa upp trenden. Ta bara Apollo som kör sitt ”träna med eliten” på Fuerteventura.

All inclusive är inte längre bara efterfrågat av familjer med barn. Även ungdomar väljer i allt utsträckning att få allt serverat från morgon till kväll.

Storstäder drar allt fler

När det gäller resmål är däremot nästan allt som förr, vilket bevisas av listorna över mest bokade resmål sommaren 2011 och mest bokade länder.

Största skillnaden är att storstäder som New York (plus 70 procent) och London, Paris och Barcelona (plus 20 procent eller mer) ökat så markant jämfört med i fjol sommar.

Viktigaste orsak: den starka svenska kronan.