Sista-minuten till Thailand stoppas i sommar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-04-15

Chansen att hitta fyndresor till Thailand försvinner i sommar.

Och det är bara början. På sikt ska sista-minuten bli alltmer sällsynt.

- Alla jobbar på att slippa slumpa bort resor, säger Agneta Åstrand på Apollo.

I sommar köper alla de stora charterbolagen bara in exakt så många flygstolar de behöver från reguljära flygbolag som Thai.

Sista-minuten är en institution i svensk chartertrafik. Chansen att hitta rekordbilliga resor, bara man har is i magen, har gjort att många haft råd att resa trots skral kassa.

Förra sommaren kunde man till exempel hitta en paketresa till Phuket med hotell en vecka för 4 500 kronor, ett par tusenlappar under ordinarie pris. Eller en flygstol för bara 2 500 kronor.

Men nu är det slut med det. I sommar är det ingen idé att vänta in i det sista, resan blir inte billigare för det. De stora charterarrangörerna Ving, Spies, Always, Apollo och Fritidsresor har inga sista-minutenresor till Thailand i sommar.

Bakgrunden är att charterjättarna går över till reguljärflyg i stället för att använda de egna flygbolagen Premiair, Britannia och Novair.

På så sätt kan de köpa in exakt det antal flygstolar som behövs och de slipper slumpa ut resor på sista-minuten för att fylla sina charterplan.

- Det är viktigt eftersom vi förlorar på att sälja sista minuten-resor, säger Agneta Åstrand på Apollo, som i sommar köper in flygstolar från Thai Airways i stället för att använda det egna flygbolaget Novair.

Fritidsresor har tidigare använt både sitt flygbolag Britannia och reguljärflyg till Thailand. I sommar blir det bara reguljärflyg.

- Färre resor kommer att slumpas bort, säger Lottie Knutson på Fritidsresor.

Samtidigt påpekar hon att det bara är möjligheten att hitta sista-minuten som påverkas. Det går fortfarande att åka bokad charter till Thailand i sommar.

Thailand är inte det enda resmål som snart blir utan sista-minutenresor. Efter den dramatiska hösten har bolagen blivit mer försiktiga. Ambitionen är att minska sista-minuten så mycket som möjligt.

- Självklart jobbar alla arrangörer på att minska utbudet av sista-minutenresor som vi förlorar på. Detta är ett led i det, säger Agneta Åstrand på Apollo.

Åsa Erlandson

Följ ämnen i artikeln