Resenärer kräver 27 miljoner från Norwegian

Publicerad 2014-10-23

Norwegians långdistansplan Boeing 787 har haft återkommande problem.

Norska lågprisjätten Norwegian har haft stora problem med förseningar.

Nu krävs företaget på 27 miljoner kronor.

Satsningen på långflygningar har dragits med stora förseningsproblem för flygbolaget Norwegian. Trots det har de tidigare konsekvent nekat att betala ut ersättningar till drabbade resenärer.

Nu kan de tvingas betala ut 27 miljoner kronor sedan 6500 resenärer krävt kompensation, skriver Svenska Dagbladet.

Och svenska TRS Travelright, som för resenärernas talan mot 24 procent av eventuell ersättning, uppger att sannolikheten att kompenseras nu har ökat sedan Norwegian gått med på förlikning i tolv fall som var de första att prövas, enligt SvD.

Travelright uppger att de tar mot 300 nya krav från resenärer i veckan och att de nu upplever att flygbolaget börjat lyssna på sina kunders krav.

– De förstod nog inte vilken dignitet av fall som vi skulle få upp. Nu när vi är så här många tror jag att de börjar omvärdera oss. Medan vi har en bra dialog med SAS och Ryanair, så har har vi i dag nått till att ha en dialog med Norweigan. Det känns bra eftersom det gynnar vår gemensamma kund, säger Peder Nilsson, vid Travelright, till SvD.

Norwegian säger att alla som har krav på dem inte ska räkna med att få ersättning, att de behandlar alla ärenden individuellt.

– Bara för att man har varit på samma flyg så innebär inte det att alla ärenden är identiska, utan det finns andra omständigheter än själva flyget som har betydelse för rätten till kompensation, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, informationschef för Norwegian Sverige, till SvD.

Följ ämnen i artikeln