Första klass dödligast när planet kraschar

Uppdaterad 2012-09-18 | Publicerad 2012-09-17

Unikt kraschtest ska göra flygplanen säkrare

Här kraschar forskarna ett Boeing 727 i den mexikanska öknen.

Och bevisar att även när ett flygplan bryts isär mot marken gäller det att ha bältet på.

Första klass ombord på ett flygplan är inte bara lite extra bekvämt, det är även de dödligaste platserna ombord.

I det här unika kraschtestet visar forskarna att i en nödsituation gäller det att ha bältet på, inta kraschställning och sitta långt bak i planet för störst chans att överleva, skriver Daily Mail.

Alla i första klass skulle ha dött.

– Det är säkrare att sitta i planets bakre del där färdskrivaren finns. Fronten är mer utsatt pågrund av att den ofta utsätts för större krafter vid en krasch, säger Anne Evans, tidigare utredare vid den brittiska haverikommissionen till Daily Mail.

– Jag skulle välja en plats som är bekväm och några rader från en nödutgång.

78 procent skulle överlevt

Hon har undersökt det här kraschade Boeingplanets svartalåda efter kraschtestet som kostade drygt 10 miljoner kronor. Och hittade goda nyheter – i den simulerade kraschen skulle 78 procent av passagerarna ha överlevt.

Det planerade haveriet skedde i Sonoranöknen i Mexiko. Efter att piloten James Slocum, 55, skjutit ut sig själv ur cockpiten på 762 meters höjd fjärrstyrdes planet mot sanddynerna.

Ombord fanns tre kraschtestdockor och en massa kameror.

De avancerade människodockorna var arrangerade i tre olika positioner. En i den rekommenderade kraschställning med bälte. En i upprätt position med bälte och den tredje hade varken bälte eller rätt position.

Testet visar att den första dockan överlevde kraschen medan den med bara bälte ådrog sig allvarliga huvudskador, skriver Daily Mail.

Den tredje ”dog” i haveriet.

Designa säkrare plan

All data som samlades in ska hjälpa forskarna att designa säkrare plan genom att veta hur människor och planen hanterar de enorma krafter som uppstår i en krasch.

Det är bara andra gången som ett plan medvetet kraschas i ett sådant här test, senast det utfördes var det Nasa som låg bakom 1984. Då fattade planet eld.

Forskarna anser att testet visar att dagens moderna plan är väl förberedda för krascher, skriver Daily Mail.

En dokumentär som sammanställt de unika bilderna kommer att sändas i brittiska Channel 4 i nästa månad.

Följ ämnen i artikeln