Högavlönade åker oftare på restresor

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-01-21

Sista-minuten- resenärer kartlagda

74 procent av svenskarna har någon gång åkt på charter.

Men trots kampanjer och ibland förbluffande billiga erbjudanden är det inte lika många som någon gång har köpt en sista minuten-resa.

Bara 31 procent har provat på den resformen.

Nu är sista minuten-resenären kartlagd. Undersökningen visar bland annat att norrlänningar är piggare på restresor än människor i övriga Sverige. Nästan varannan norrlänning, 49 procent, har testat, mot 31 procent för de som bor i Mellansverige.

- Det är tydligt att människor vill veta vad de får för pengarna innan de reser, säger Jörgen Karlsson, marknadsdirektör för Ticket Travel Group.

Landet största resebyråkedja har låtit genomföra en gallupundersökning där 1 000 svenskar redovisat sin syn på charterresor.

När det gäller sista minuten-resandet kan 69 procent av de tillfrågade tänka sig att ge sig iväg på den formen av ospecificerad resa. Intresset är störst bland unga människor och bland dem med hög inkomst.

Enda fördelen är priset

- Det är lite förvånande att höginkomsttagare är så positiva till sista minuten, vars enda fördel egentligen är det lägre priset. En tolkning kan vara att den kategorin ändå tänker hyra bil eller på något annat sätt genomföra själva semestrandet på ett mer självständigt sätt, säger Jörgen Karlsson.

Hur fungerar då sista minuten? För att bli av med de sista resorna brukar arrangörerna sänka priset på de platser som är kvar. Den som bestämmer sig snabbt och kan resa med kort varsel får alltså en resa betydligt billigare än de ordinarie resorna. Priserna kan ändras flera gånger varje dag fram till avresa. Nackdelen är att man inte på förhand vet var man får bo.

Äldst är fegast

Sture Olsson

Följ ämnen i artikeln