Fler flygbolag kan gå i konkurs

Uppdaterad 2012-06-08 | Publicerad 2012-05-23

I år har fyra flygbolag konkursat.

Resebranschen står nu inför sin tuffaste sommar.

– Det är alldeles för många bolag som visar alldeles för dåliga resultat, säger Jan-Olov Bergling, chef för Svenska Flygbranschen till Aftonbladet.

Skyways konkurs var den fjärde i flygbranschen i år. Nu kan fler bolag stå på tur, rapporterar Dagens Nyheter i sin pappersupplaga.

– Vi har stor ekonomisk kris i Europa och vi har drabbats av höga bränslepriser. Till skillnad från andra delar av världen, som Asien, där det finns en ekonomisk och demokratisk utveckling som gör att flyget utvecklas mycket snabbt, säger Jan-Olov Bergling, chef för Svenska Flygbranschen.

Prispress påverkar

Sedan 1990-talet har bränslepriset mer än dubblerats, i dag kostar ett fat upp mot 120 dollar. Men bolagen satser på att låga biljettpriser för att locka resenärer.

– Vi har ett stort utbud av en stark konkurrens och en stor prispress med lågprisbolagen. Många bolag flyger till lägre priser än vad som är produktionskostnaden. Samtidigt ser vi en snedvriden konkurrens, många bolag flyger till flygplatser där de betalar låg eller ingen flygplatsavgift.

Lösningen på problemet är därför enligt Jan-Olov Bergling att höja biljettpriserna så att bolagen klarar ekonomin. Prissättningen med tilläggsavgifter och inga eller låga flygplatsavgifter hos lågprisbolag som Ryanair granskas nu av lagstiftare inom EU. Även om bolaget presenterade svarta siffror i förra årets bokslut börjar de redan nu varna för förlust nästa år då de kan tvingas att höja biljettpriserna till följd av att de måste betala högre flygplansavgifter.  

Samma ägare

Konkursen hos Cimber Sterling drog med sig Skyways med dotterbolaget City Airline. Gemensamt för de tre är att de ha har samma ägare, Mansvell Enterprises, som ägs av den ukrainske miljardären Igor Kilmoyski. Innan konkursen hade Skyways skulder på 4 miljoner kronor, trots att Kilmoyski sköt till 100 miljoner kronor under vintern gick flygbolaget inte att rädda, rapporterar DN

Stabilt för små bolag

Den globala krisen märks hos flera internationella flygbolag. De bolag som satsar på enstaka inrikes flygningar befinner sig utom farozonen, menar Jan-Olov Bergling.

– Som exempel är Sverigeflyggruppen som består av många riktigt små bolag, som Kullaflyg och Smålandsflyg. De har en stabil marknad. De har en bra nisch och stabil verksamhet.

Följ ämnen i artikeln