Saab: Brasilienaffär inte i fara

Publicerad 2016-05-18

Ekonomi. Nu har stridsflyplantillverkaren Saab rullat ut sin senaste stolthet - den nya versionen Gripen E.

Och höga Saabföreträdare säger att det inte finns något som tyder på att den politiska oron i Brasilien riskerar exportaffären.

– Vi arbetar vidare enligt de planer som vi har lagt upp tillsammans med Brasilien på den industriella sidan och vi har inga signaler om att det är något annat som skulle gälla. Det är ett väldigt bra samarbete och vi går vidare i de spår som vi har gjort, säger Marcus Wallenberg, styrelseordförande i försvarskoncernen Saab, till TT på onsdagen.

Han var en av många höga politiker, militärer och industriföreträdare från många länder som deltog när det första testflygplanet av Gripen E - även kallat Super-Jas - som byggts som testflygplan från början till slut visades upp i Linköping. Tanken är att 60 stycken Gripen E gradvis, från 2023 till 2026, ska ersätta de nuvarande 97 Gripen C/D.

Mycket viktigt för framtagandet av Gripen E är att Brasilien köper 36 Gripen E i en affär värd nästan 40 miljarder kronor.

Men Brasilien skakas av en politisk kris där president Dilma Rousseff tvingats avgå och riskerar riksrätt, vilket potentiellt skulle kunna vara ett hot mot affären.

Större och starkare

Saabs vice vd Lennart Sindahl säger till TT att Saab följer utvecklingen i Brasilien, men också han uppger att inga tecken finns på att affären är i fara.

– Vi rullar på som tidigare.

Också försvarsminister Peter Hultqvist (S) säger att han inte har några indikationer på annat än att avtalet med Brasilien ligger fast.

Det är nu nästan 28 år sedan det första Gripen provflögs, och planet har kommit i flera uppgradera versioner sedan dess. Gripen E är nu större, starkare, elektroniskt smartare och kan bära mer vapen än C/D-versionen.

I Saabs presentation ingick bland annat en halsbrytande flyguppvisning för de församlade potentaterna med en Gripen av versionen C/D.

Viktig export

Dagen gick i internationella tecken. I en av de stora hangarer som användes hängde 31 flaggor från länder som Saab redan har ett Gripen-samarbete med, eller som koncernen vill exportera planet till.

Saab har som mål att exportera 400-450 Gripen. Utveckling av stridsflygplan är oerhört dyrt. Därför är behovet av att hitta exportmarknader oerhört viktigt.

– Det är ett sätt för oss att få bättre ekonomi i hela projektet men det leder också till att man kan utveckla Gripen utifrån åsikter och synpunkter och erfarenheter som kommer in från många håll, säger Hultqvist.

Tar tid

TT: Det handlar om att hitta någon att dela kostnaderna med?

– Dela kostnader men också att vi successivt kan utveckla den militära förmågan, svarar han.

Export av väldigt dyr försvarsmateriel har stora både politiska såväl som ekonomiska följder. Därför kan det ta tid att sluta avtal när så många faktorer spelar in, påpekar Marcus Wallenberg.

– Det måste man ha respekt för.

TT

Följ ämnen i artikeln