Inte originellt – bara massivt underhållande

Uppdaterad 2015-06-24 | Publicerad 2015-06-13

Double Fines Kickstarter-succé Massive chalice ger fansen precis vad de förväntat sig

TAKTIKROLLSPEL Det mest rörande ögonblicket i dokumentären om utvecklingen av ”Broken age” är när Brad Muir, som programmerade stridssystemet i ”Psychonauts”, försöker beskriva den ihåliga känslan av att vara ansvarig för det mest hatade inslaget i ett av de mest älskade spelen någonsin.

Fansen betalade 11 miljoner

Jag antar att många Double Fine-fans spolade förbi den scenen, för när Muir begav sig till Kickstarter för att söka finansiering till ett spel som i stort sett bara handlar om strider fick han ett enormt gensvar. 32 000 spelare skramlade ihop 11 miljoner kronor till Muirs drömprojekt: ett taktisk rollspel som inspireras av mästerverk som ”Xcom” och ”Final fantasy tactics” (samt, något mindre väntat, ”Game of thrones”). Fyra fenomenalt givmilda fans pungade till och med ut 10 000 dollar var för varsin spelkväll med Brad Muir och Tim Schafer på Double Fine-kontoret. (Vilket är ett hisnande premiumpris. Själv skulle jag kunna tänka mig att erbjuda samma tjänst för bara 9000 dollar.)

Spårar blodslinjerna

”Massive chalice” är, som inspirationskällorna avslöjade redan på ritbordet, ett klassiskt taktikrollspel där varje karaktär i ens team avancerar ett visst antal steg och utför ett visst antal aktioner per runda, innan det är den vilda fiendehordens tur att göra samma sak. Det är ett spel som adopterat i stort sett varje system från ”Xcom” och gett dem nya namn samt klätt upp dem i prålig fantasy-skrud.

Twisten är att ”Massive chalice” spårar sina hjältars blodslinjer genom flera generationer. Det spelar ingen roll hur mycket man levlar upp sin riddare och magiker, friserar deras förmågor och klär upp dem i fina rustningar, likt barbariska Barbie-dockor. Förr eller senare kommer de dö permadöden av antingen naturliga eller högst onaturliga orsaker. Och när de gjort det är det bäst för dig att de hunnit para sig ordentligt först, så att en ny kull hjältar står redo att plocka upp sina fallna föräldrars klingor och fortsätta striden.

Kan vara stolt

Kring nämnda strider byggs dessutom ett rikt metaspel upp, där riket måste försvaras från invaderande demoner med hjälp av forskning och befästningar.

Allt det här gör ”Massive chalice” massivt underhållande (och inte minst utmanande – ta spelet på allvar när det varnar dig för att höja svårighetsgraden), men det hindrar det tyvärr inte från att kännas som en lite mindre välbalanserad fantasy-mod till ”Xcom: Enemy unknown”.

Brad Muir kan dock vara stolt över att ha satt sin signatur på den minst misslyckade utmanaren till de mest älskade taktikrollspelen någonsin.

Följ ämnen i artikeln