Spellegendens nya löfte: att hålla tyst

Uppdaterad 2015-02-17 | Publicerad 2015-02-15

Peter Molyneux ber om ursäkt – än en gång

Peter Molyneux har haft en väldigt jobbig vecka.

Speldesignern och hans studio 22 Cans har anklagats för lögner och apati när det gäller det halvfärdiga spelet ”Godus”.

Nu vidtar Molyneux drastiska åtgärder – och meddelar att han aldrig kommer prata med pressen igen.

Peter Molyneux.

Peter Molyneux är en av spelvärldens mest hyllade utvecklare genom tiderna. Men han har också blivit ökänd för sin förmåga att lova mer än han klarar av att hålla.

Gudsspelet ”Godus” är ytterligare ett exempel på detta. Spelet finansierades via Kickstarter i december 2012 och lovades vara klart inom sju–nio månader.

Belöningarna uteblir

Något som ännu inte skett. En mobilversion finns numera tillgänglig, men den saknar multiplayer, vilket skulle ha varit spelets största syfte. Pc-versionen lyser med sin frånvaro helt och hållet.

Och nyligen släppte Peter Molyneux en video där han meddelade att utvecklingsteamet för ”Godus” skulle krympa. Merparten av arbetsstyrkan på Molyneux spelstudio 22 Cans ska istället fokusera på ett nytt spel. Vidare meddelade Molyneux att många av de som backat ”Godus” finansiellt inte kommer att få sina utlovade belöningar.

”Det var hemskt av oss”

Ytterligare ett pr-mässigt bakslag uppdagades i veckan när spelsajten Eurogamer publicerade ett reportage om Bryan Henderson. Den unge britten var nämligen den som ”vann” Molyneux tidigare kubknackarspel ”Curiosity”, och därför utlovades en roll som Gud i ”Godus” samt en procent av spelets intäkter.

Något som ännu inte blivit av eftersom spelet saknar multiplayer. Dessutom tycks 22 Cans inte göra sig någon brådska med att gottgöra Henderson. Av Eurogamer-reportaget att döma har de nära nog glömt bort honom.

– Vi hade någon som var vår kontakt med Bryan, han lämnade oss och ingen tog över ansvaret att hålla Bryan informerad och uppdaterad, säger Molyneux i en intervju med The Guardian. Det var hemskt av oss, förskräckligt, och jag kan förstå att han känner sig sårad. Vi borde ha... Jag borde ha försäkrat mig om att han hade koll på vad vi gör.

Förstår kritikerna

Molyneux säger sig även förstå att folk tröttnat på hans vidlyftiga löften.

– Jag säger de här sakerna så passionerat att folk tror att de är hårda och hållfasta löften. Jag tror verkligen på dem när jag säger dem, men som du vet så blir inte allt som man tänkt sig. Och det beror på att vissa saker är för tekniskt svåra eller inte fungerar i sammanhanget.

– Jag älskar att göra spel, det är hela mitt liv. Jag är hedrad att vara en del av spelindustrin, men jag förstår att folk är trötta på att höra min röst och höra mina löften. Därför kommer jag sluta prata med pressen och jag kommer sluta prata om spel helt och hållet. Jag tror helt ärligt att det är det enda svaret till allt det här.

Följ ämnen i artikeln