Blågul dominans på enorma spelmässan

Uppdaterad 2015-06-22 | Publicerad 2015-06-21

Trenderna, skrällarna och flopparna som gjorde E3 2015 till en historisk händelse

LOS ANGELES. Ingen upplaga av gigantiska spelmässan E3 är den andra lik.

Men få kommer ha en lika självklar plats i historieböckerna som den som just slog igen sina portar.

Här är de främsta anledningarna till det.

DE TRE RAKETERNA

Att Sony och Fumito Ueda (som ryktades ha lämnat företaget) visade upp ”The last guardian”, ett spel vi inte sett röken av sedan 2009, kan ha varit det mest överraskande E3-ögonblicket någonsin.

Tills Square Enix utannonserade ”Final fantasy VII”-remaken.

Och Yu Suzuki utannonserade ”Shenmue III”... i form av en Kickstarter-kampanj (!).

Utöver Microsofts Hololens smällde Sonys tre raketer högre än något annat på hela E3. Resten av mässan tillbringade vi yra och med ringande öron i ruinerna de lämnade efter sig.

”Shock and awe”-taktiken var minst sagt oortodox – men betalade sig snabbt. ”Shenmue III” blåste förbi sitt Kickstarter-mål på en kafferast (hittills med mer än 50 procents marginal – och 26 dagar kvar av kampanjen). ”Final fantasy VII” är enligt Square Enix spelet som ska locka japanska spelare att släppa sina smarphones för ett ögonblick och plocka upp handkontroller istället.

Och ”The last guardian”? Tja, fråga oss igen lagom till nästa E3 eller så.

Just nu skojar vi nämligen inte när vi säger att vi saknar ord.

NINTENDOS KOLLAPS

Förlåt, en ärligare rubrik vore kanske ”Wii U:s kollaps”. Nintendo som företag mår egentligen prima – eller rättare sagt: de kommer göra det när deras färska mobilspelsdivision väl fått upp produktionstakten. Och med en bra bit över 50 miljoner sålda enheter är Nintendo 3DS en osannolik supersuccé i smartphonens tidevarv.

Det här är dock ingen större tröst om man investerat i en Wii U – och fick nöja sig med att två (!) nya Nintendo-spel utannonserades på E3. Vi hade förväntat oss en rejäl sista urladdning på årets mässa, om inte annat så för att rädda det som räddas kan av hela Wii U-satsningen, och inte minst Nintendos eget ansikte. Nästa år ska ju den nya konsolen NX presenteras – ett besked som i praktiken var en begravningsannons för Wii U. Att speljätten i stort sett verkar överge sin senaste konsol efter mindre än tre år på marknaden sänder en okaraktäristiskt girig signal till de stackare som köpt sitt exemplar nyligen, i hopp om många år till av briljanta Nintendo-titlar.

Utöver detta svidande svek var frågetecknen många. Varför knystades det inte ett ord om de mobilspel som ska släppas redan i år (en enorm milstolpe för Nintendo, som tidigare vägrat utveckla spel till andra format än deras egna)? Har ”Zelda” till Wii U blivit en NX-titel, eller både och? Varför var huvudnumren, ”Star fox” och ”Super Mario maker”, uppvärmda rester från fjolårets E3? Varför ser den nya ”Metroid”-spinoffen så medioker ut att seriens fans kallat den en ”skamfläck” och startat en protestlista?

Och framförallt: hur många gånger ska vi behöva förlåta Nintendo för att de vägrar ta spelvärldens heligaste högtid på allvar?

VAR GOD VÄNTA

När Spela frågade den frispråkige Playstation-chefen Jim Ryan om nästa David Cage-spel (hans senaste, ”Beyond”, släpptes till PS3 2013) blev svaret:

– Jag känner inte ens till något nytt David Cage-spel.

Det är inte konstigt att Sony är förtegna om framtiden bortom den kaskad av grovkalibriga topptitlar som utannonserades på deras E3-presskonferens. Men det hindrar oss inte från att undra när Kazunori Yamauchi, den enigmatiske Polyphony-chefen som alltid utvecklat sina spel i snigeltakt, ska avtäcka nästa generations ”Gran turismo” – nu när Microsoft pumpar ut ”Forza”-spel. Eller när vi ska få se ett nytt fullblods-”Metroid” (det senaste huvudspelet släpptes till Wii 2007). Eller när Valve ska bryta sin ”åtta E3 i rad utan ett spår av ’Half-life 3’”-svit. Eller varför Michel Ancels ”Beyond good & evil 2” fortsätter dröja. Eller vad den virrige visionären Cage har i kikaren härnäst.

Minst lika mycket som Sony själva undrar det.

ALTERNATIVA VERKLIGHETER

Microsoft säger att deras hologram-visir Hololens absolut inte går att jämföra med traditionella virtual reality-headsets.

Inte för att vi tänker låta det hindra oss.

De två teknikerna kunde egentligen inte vara mer distinkta. Men de representerar två lika olika som fascinerande framtidsvisioner, med det gemensamt att de placerar denna ”Minority report”-minnande framtid på vår nästipp.

Inom kort återkommer vi med våra utförliga intryck av alla de Hololens- och Project Morpheus-demos vi hårdtestat på E3. Men innan dess kan vi åtminstone konstatera följande:

Om du tycker att är Hololens och Morpheus är upphetsande att läsa om eller se på bild rekommenderar vi dig inte att prova dem i verkligheten. Det mänskliga hjärtat är nämligen inte konstruerat för den sortens påfrestningar.

DET BLÅGULA GULDET

E3 hade inte ens slagit upp sina portar innan den svenska dominansen var ett faktum. I år igen.

Det fanns knappt en enda presskonferens under måndagen och tisdagen där inte minst ett av trumfkorten skickats med expressbud från Stockholm, Malmö eller Göteborg. Sony visade en nästan ofattbart snygg sekvens från ”Star wars: Battlefront”, Ubisoft imponerade återigen med hyperambitiösa ”The division”, Electronic Arts var rättmätigt malliga över ”Mirror’s edge: Catalyst” och ”Unravel”, Square Enix inledde med ett långt sjok om ”Just cause 3”, och Microsoft fick våra ögon att snurra med sitt snudd på ofattbara ”Minecraft”-demo för Hololens, som projicerar hela spelvärlden på det fysiska bord spelaren har framför sig, och sedan låter en studera varenda detalj ur vilken vinkel som helst. (Ett demo som i praktiken visade sig vara lite för bra för att vara helt sant – men ändå ett hejdlöst häftigt koncept.)

Och på mässgolvet kryllade det som vanligt blågula AAA-titlar: ”Mad Max”, ”Need for speed”, Overkills ”The walking dead”-tolkning – et cetera, et cetera.

Det börjar bli en sliten klyscha att man aldrig är så stolt över att vara svensk som i Los Angeles i mitten av juni varje år. Men just den här gången kan ni nog förlåta att vi kommer dragande med den igen.

VÄLKOMMEN TILL FRAMTIDEN

De nya konsolerna har hittills sålt i ett tempo som överträffar om inte de vildaste spekulationerna så åtminstone de näst vildaste. (Ett talande exempel på hur högt ribban höjts är att Xbox One, som vissa avfärdar som en smärre flopp, i själva verket säljer snabbare än succén Xbox 360 gjorde.)

Och vildare lär det bli. För efter ett par relativt anemiska år börjar nu de allra tyngsta serierna forsa ut på spelhyllorna i glänsande nya nextgen-versioner: ”Deus ex: Mankind divided”, ”Fallout 4”, ”Doom”, ”Kingdom hearts III”, ”Rise of the tomb raider”, ”Dark souls III”, ”Uncharted 4”, ”Dishonored 2”, ”Halo 5”, ”Hitman”, ”Mass effect: Andromeda”.

Samtidigt passar vi på att äntligen hälsa några av våra mest älskade utvecklare välkomna till den nya generationens konsoler: Keiji Inafune och hans ”Recore”, Media Molecule och deras ”Dreams”, Dean Hall och hans ”Ion”.

Vi hoppas bara att de vässat armbågarna ordentligt. Det börjar nämligen bli trångt här i framtiden.

Följ ämnen i artikeln