Chefen försöker tygla sina stjärnor

Uppdaterad 2016-10-06 | Publicerad 2016-07-09

Wolff: ”Det är allt annat än enkelt”

Lewis Hamilton häller skumpa över stallchefen Toto Wolff.

I maj krockade Mercedes båda bilar. Därefter trodde teamchefen att det aldrig skulle hända igen - men det tog inte ens två månader.

I en exklusiv intervju berättar stallchefen Toto Wolff hur han försöker hantera Lewis Hamilton och Nico Rosberg.

– Det är allt annat än enkelt, säger han.

Britten har vunnit två VM-titlar för Mercedes, men det är tysken som leder serien i år och kampen mellan de två förarna har blivit allt tuffare. När Rosberg hade vunnit fyra lopp i rad satsade Hamilton allt i den första kurvan av Spaniens GP, Mercedes bilar krockade och båda bröt.

Det var i mitten av maj.

Efter det var Mercedes tydliga med att det inte skulle hända igen - men det gjorde det. Förra söndagen hade Rosberg ledningen av Österrikes GP in på det sista varvet, men Hamilton försökte köra om sin kollega som stängde den möjligheten. Omkörningen lyckades, men först sedan de båda bilarna kolliderat vilket gjorde att Rosberg tappade flera placeringar. Efter det hotar Mercedes med stallorder om förarna inte begriper att de inte kan köra varandra av vägen.

– Vi förstår självklart hur det är mellan två stallkamrater. Din första motståndare är alltid den förare som sitter i en likadan bil, den föraren måste du slå.

– Samtidigt kräver vi att de är lagspelare och sätter teamet först, säger Wolff när han träffar Sportbladet för en exklusiv intervju.

– Det är inte enkelt att gå på den balansgången. Därför är det viktigt att man har en ärlig kommunikation och att man aldrig döljer någonting eller går bakom någons rygg. Det är viktigt att man pratar om allting. Det är en fråga om vilken filosofi teamet har, vi försöker alltid att hantera allt på det sättet.

Hur skulle du beskriva dina förare?

– De är helt olika personligheter. Lewis är en lite friare själ som drivs av sin instinkt, han har en otrolig talang och han är väldigt kritisk i sitt arbete. Nico lämnar ingenting åt slumpen och han drivs mycket av den datainformation han får, men har naturligtvis också talang. Det finns ingen F1-förare som inte har talang. De har enormt olika personligheter men det som förenar dem är att de vill göra bilen snabbare vilket är bra för teamet. De sporrar varandra och tvingar varandra att prestera.

Allt mer ansträngt

Det samarbete som under den första säsongen hos Mercedes 2013 präglades av vänskap har blivit allt mer ansträngt. Den första gången som förarna körde ihop var i Belgien 2014, sedan dess har teamet lyckats hyfsat med att hålla dem i var sin ända - fram till i år.

Nico Rosberg, som tidigare fått kritik för att han varit den mer lojale, leder årets mästerskap och de två senaste årens mästare jagar honom. Inför dagens lopp i Storbritannien skiljer de elva poäng mellan Mercedes förare. Därefter jagar Ferrari - deras förare är var och en 57 poäng efter Rosberg. Det låter mycket, men en seger ger 25 poäng och det återstår 12 lopp av säsongen.

2007 hade McLaren-Mercedes greppet om VM - men Fernando Alonso och Hamilton fajtades internt vilket gjorde att de förlorade titeln till Ferrari. Kan det hända er?

– Vi försöker att undvika det genom att ha en öppen och tydlig dialog, säger Toto Wolff.

– Vi pratar om allt, när det finns några problem diskuterar vi det och försöker att hitta en lösning som gör att det inte eskalerar och påverkar oss negativt.

Efter förra veckans krock i Österrike frågar sig alla om Mercedes interna samtal är tillräckligt tydliga, även om båda förarna hävdar att allt är glasklart.

I eftermiddag möts de igen - de står intill varandra i starten av Storbritanniens GP.