Camp Nou får nytt namn – pengar till kampen mot corona

Uppdaterad 2020-04-22 | Publicerad 2020-04-21

Europas största fotbollsarena kommer inte att heta Camp Nou under ett år.

Barcelona säljer namnrättigheten, några år tidigare än planerat, för att samla in pengar till kampen mot coronaviruset.

FC Barcelonas ståtliga arena Camp Nou har plats för drygt 99 000 fans och sedan den invigdes 1957 har arenan aldrig haft en sponsor.

I kampen mot corona väljer klubbjätten att sälja ut sin ”kronjuvel”.

– För första gången kommer någon ha chansen att sätta sitt namn på Camp Nou och pengarna kommer att gå till mänskligheten, inte bara Barcelona. Initiativet har uppstått i en nödsituation, säger vice presidenten Jordi Cardoner till AP.

Förutom kampen mot corona kommer en del av pengarna att gå till andra parallella projekt, enligt uttalandet.

Planerat att sälja 2023/2024

Klubben planerade sedan tidigare att sälja arenans namnrättighet för säsongen 2023/2024. Då hade klubben förhoppningar om att få in motsvarande drygt tre miljarder för ett 25-årskontrakt. På så sätt skulle man kunna finansiera renoveringar av arenan och andra faciliteter.

Cardoner, som har tillfrisknat efter att ha själv varit smittad av viruset, säger att de tänker att den här välgörenhetsförsäljningen är fristående från den framtida planerade, men att de kan överväga att sälja namnet till en sponsor som vill inkludera året i den affären.

Klubben kan också tänka sig att sälja till flera aktörer för att få in ännu mer pengar.