Så ska Ferrari bli bäst

Uppdaterad 2016-10-06 | Publicerad 2015-05-07

”Bilen är i princip helt ny”

BARCELONA. F1 har kommit till Europa och Ferraris satsar hårt.

De ska besegra Mercedes.

– Jämfört med tävlingen i Bahrain handlar det i princip om en helt ny bil, säger Ferraris  Inaki Rueda.

Ferrari satsar hårt för att komma ikapp Mercedes som vunnit tre av de fyra inledande F1-loppen. När F1 nu har kommit till Europa och haft ett par veckor på sig att förbereda bilarna så har det skett stora förändringar. För Ferrari, med förarna Sebastian Vettel och Kimi Räikkönen, handlar det om stora förändringar. Ungefär 70 procent av bilen är ny jämfört med tävlingen i Bahrain.

Det handlar bland annat om en ny framvinge, en ny bakvinge, en ny diffusor och en ny mjukvara till motorn. Dessutom sägs motorn nu ha fått ytterligare 30 hästkrafter.

– Vi hoppas att våra uppdateringar gör att vi är närmre Mercedes än tidigare, säger Ferraris strateg Inaki Rueda till motorsporttotal.

– Det är välkänt att F1-stallen kommer till Europa och de första loppen i Europa med flera förändringar på bilarna. Jämfört med tävlingen i Bahrain handlar det i princip om en helt ny bil.

Tufft för däcken

Italienarna har tidigare uppskattat att Mercedes bil har varit ungefär tre tiondelar snabbare än deras på ett varv, men målet är att det avståndet ska ha krympt ytterligare. Banan i bergen utanför Barcelona är dessutom känd för att vara väldigt tuff mot däcken, förra året var det ett stort antal depåstopp och även om däcktillverkaren Pirelli har gjort däckblandningen något hårdare i år för att minska slitaget så är Mercedes varnade. I Malaysia var det just däckstrategin som gjorde att Sebastian Vettel kunde ta Ferraris första seger på nästan två år och den röda bilen är känd för att slita väldigt lite på däcken samtidigt som Mercedes har ett betydligt högre däckslitage.

– När framförvarande bilar måste in i depå har vi en bra möjlighet att tjäna placeringar, säger strategen.

– Det är en bana där det är svårt att köra om och då måste man arbeta med antalet depåstopp för att komma ännu närmare sina konkurrenter.