Här byter de däck i världsrekordfart

Uppdaterad 2016-08-01 | Publicerad 2016-07-31

Rosbergs depåstopp gick på under två sekunder: ’Utöver det vanliga’

En sekund och 73 hundradelar.

Det räcker knappt för att läsa den här ingressen.

Men det är allt som Mercedes behöver för att byta fyra däck.

När Nico Rosberg körde in i depå på det 17:e varvet under Ungerns GP förra veckan stod han inte ens stilla i två sekunder.

Hans team behövde en sekund och sju tiondelar för att byta alla däcken. Det är det snabbaste depåstoppet någonsin.

– Red Bulls Daniel Ricciardo pressade oss och killarna visste att vi var tvungna att reagera på det. Det gjorde de också, säger Mercedes chefsstrateg James Vowles.

– Nicos depåstopp var någonting utöver det vanliga.

Red Bull har rekordet

 Mercedes mätte upp den tiden själva, den officiella siffran var 2,15 sekunder vilket gör att det i officiella rekordet fortfarande är 1,92. Red Bull satte det 2013 och Williams tangerade det i Europas GP 2016 (även om Williams interna tidtagning där säger att Felipe Massas depåstopp i Baku tog 1,89 sekunder).

Hela Rosbergs stopp, med infarten till depån, stoppet, och utfarten tog 21,233 sekunder. 15 av de 45 depåstoppen under Ungerns GP tog inte ens 22 sekunder.

– Jag vet inte om det kan gå snabbare än så, vi får se i eftermiddag, säger Mercedes presstalesman Bradley Lord.

– Det viktigaste är trots allt att föraren lämnar depån med alla fyra däcken och att de dessutom sitter fast ordentligt.

Tränar varje helg

Depåstoppen spelar en enormt viktig roll i dagens F1. Det kan vara skillnaden mellan en seger och en förlust.

– Det är betydligt enklare att ta in två sekunder i depån än att göra det på banan, säger den tidigare F1-mekanikern Charlie Häggstam till Sportbladet.

– Det är bara att titta på racen, de flesta omkörningarna görs i samband med depåstoppen, det går snabbare och det är i stort sett gratis, utan risker.

Det är alltid samma killar som sköter depåstoppen hos teamets båda bilar och ofta har en person samma uppgift under en hel säsong. De tränar depåstoppen varje fredag, lördag och söndag under en tävlingshelg. Det handlar om exakt precision.

– Hos Ferrari och Mercedes har de bäst grejer, de är också snabbast. Det är tekniken som avgör, säger Charlie Häggstam.

– Samtidigt är du aldrig bättre än den sista gubben under ett depåstopp. Har han en dålig dag tar stoppet fyra sekunder och inte två. Då tappar man en given seger.

Så här går ett depåstopp till

20 personer är inblandade i ett ­depåstopp. Föraren kör fram exakt till den i förväg utmätta parkeringspositionen och mekanikerna väntar redan på ­position.

1, Rear Jack: Det är mannen som står med domkraften bakom bilen och lyfter upp den.

Front Jack – han står framför bilen och lyfter upp den med sin domkraft.

Tre man arbetar vid varje däck.

3, ”Gun man” är han som har mutter­maskinen, muttrarna sitter fast i hjulet och han skruvar av och på hjulet.

4, ”Wheel off man” tar bort det gamla hjulet.

5,  ”Wheel on man” sätter på det nya däcket.

Intill cockpit, mitt på bilen står en man på varje sida, de håller i och stabiliserar upp bilen så att alla andra kan arbeta ostört utan att bilen vickar.

Vid framvingen står en justerare på varje sida, de justerar framvingen efter ­förarens önskemål. Den justeringen ­genomförs inte vid varje depåstopp utan när det behövs.

Längst bak står killen som kollar ­trafiken. Han skickar en elektronisk ­signal till killen framför bilen när det är fritt från trafik på depårakan och föraren kan köra.

Längst fram står chefsmekanikern och övervakar depåstoppet. Han håller en knapp intryckt, när depåstoppet är klart, medarbetarna har flyttat på sig och han fått besked om att det inte är några andra bilar på depårakan släpper han knappen. Då får föraren grönt ljus och kan köra.

Allt detta är klart på mindre än två ­sekunder.