Bräck: ”Kommer bli en jäkligt tuff säsong”

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-01-16

Förre racingstjärnan om F1, pengar och Marcus Ericssons framtid

Marcus Ericsson, 19, har fått en gyllene möjlighet att sätta Sverige på racingkartan igen.

Spelet bakom kulisserna har handlat om kontakter, strategi – och cirka 20 miljoner kronor.

– Folk brukar fråga om det finns pengar nog i Sverige för att få fram en F1-förare. Det finns ekonomi. Frågan man bör ställa är om det finns talang som räcker till för formel 1, säger Kenny Bräck.

Kenny Bräck.

2006 inledde Bräck arbetet med talangutveckling, det som han själv kallar Bräck Talent Development, och som han själv jämställer med ett universitet i racing.

I torsdags eftermiddag blev det klart att racingtalangen Marcus Ericsson antagits till en studieplats när han presenterades som ny förare för Super Nova-teamet i GP2.

– Om du går ut exempelvis Yale eller Harward med toppbetyg så blir företagen intresserade av dig. Det är samma sak här när det gäller F1- och Indyteamen. Kan Marcus nå F1? Svaret är ja – om han är tillräckligt bra, säger Bräck.

Bräck är tillsammans med Eje Elgh mentorer åt racingtalangen från Kumla. Med sig finns också ett antal företag som är beredda att satsa de ekonomiska medel som krävs.

– Som tur är finns det folk i Sverige som tror på framtiden, som ser potentialen i att stödja svensk motorsport.

En plats i GP2 kostar ungefär 15 miljoner kronor.

– Men det räcker tyvärr inte, det gäller att ha pengar till resor och kraschade grejer också. Hade 15 miljoner räckt skulle vi haft pengar över till en schyst julparty, säger Kenny och skrattar.

Det företag som satsar hårdast på svensk motorsport är Olsbergs, ett småländskt familjeföretag med över 100 år på nacken.

– De lägger enskilt mer än vad alla andra svenska företag gör gemensamt.

Vägen till Marcus Ericssons nya kontrakt har innehållit både strategier och kontaktsutnyttjande.

– Det har handlat om att få ihop ett pussel. Jag och Eje har jobbat sen i oktober, november. Det har funnits många alternativ utmed vägen, både i GP2 och GP3. Vi känner att det här är bästa alternativet.

Kontakterna i Super Nova har Kenny sen han själv körde för teamet 1996. Han förlorade då Formel 3000-mästerskapet i den sista tävlingen då han diskades på grund av en för tuff omkörning.

– Både jag och Eje har en bra relation med stallet och det har förstås hjälpt till.

Vad kan man då ställa för förväntningar på Ericsson under hans premiärår i GP2?

– Det kommer att bli en jäkligt tuff säsong. GP2 är den enda serien i det segmentet och endast de bästa unga talangerna går vidare hit. Det kommer att finnas 20 "race winners" i serien och man kan inte begära att Marcus ska vara "the guy to beat".

Men, som Kenny påpekar, så tar man inte sin examen första året på universitetet. Men det gäller att beta av tentorna på vägen.

– Tidigare har Marcus haft två timmars fri träning inför kval och race. Nu kör han en supportklass till Formel 1, då får man en halvtimme. Han kommer alltså att ha kört 10-12 varv på banan innan det är dags för kval. Det är en stor utmaning och för att klara det måste man vara väl förberedd.

– Jag, Eje och sponsorerna vet förutsättningarna. Det finns inget tryck på Marcus mer än det tryck han ställer på sig själv. Jag tror det här får bli ett läroår, säger Kenny Bräck.

Följ ämnen i artikeln